Raphaëlstraat 15, Amsterdam (architect Ed Cuypers cs, 1928)

Aan gevels vinden we dikwijls opvallend mooie of kunstige lettertypes en cijfers. Het laat zien dat architecten en ontwerpers van de Amsterdamse School ook ware meesters in de typografie waren.

Architecten en ontwerpers van de Amsterdamse School waren soms ware meesters in de typografie. Daarvan getuigen onder meer vele boekbanden, affiches en tijdschriften, niet in de laatste plaats het beroemde tijdschrift Wendingen. Museum Het Schip wijdde hier in 2015 al een tentoonstelling aan, getiteld Boekbeeld. Ook tijdens de tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse School in 2016 in het Stedelijk Museum was een grote zaal gewijd aan de typografie.

Aan gevels vinden we ook dikwijls opvallend mooie of kunstige lettertypes en cijfers. Het huisnummer was bij uitstek geschikt om de fantasie de vrije loop te laten. Soms volstaat een emaille bordje. In andere gevallen is niet alleen het nummer zelf vormgegeven, maar tevens de ondergrond, de basis waarop het huisnummer is aangebracht.

De architecten van de panden waren niet per se ook de ontwerpers van de huisnummers. In vele gevallen is dan ook onbekend wie de ontwerper is. Om huisnummers in volle pracht en verscheidenheid te laten zien is dit item geopend.

Bijzondere typografie: De platte 8 - deel 1

Bijzondere typografie: De platte 8 - deel 2