De naam en Architectura et Amicitiae

Wendingen covers

De Amsterdamse School was een geruchtmakende stroming in de kunst en architectuur. Het was een beweging zonder vast omlijnd programma. In het tijdschrift Wendingen - onder bezielende leiding van Hendrik Wijdeveld, wiens typografie baanbrekend te noemen is - werden de werken en ideeën van de individuele Amsterdamse School-kunstenaars verzameld en gedeeld.

100 jaar later gingen we op zoek naar de ziel, de uitingen en de grenzen van deze expressieve beweging. Museum Het Schip heeft hiervoor Platform Wendingen opgericht, vernoemd naar het belangrijkste tijdschrift van de Amsterdamse School.

Lees hier het uitgebreide blog van Wim Jacobs, bestuurslid van Museum Het Schip over de connectie tussen Wendingen, het tijdschrift en Wendingen, het online platform.

Bekijk hier digitale versie in kleur van uitgaven van de originele Wendingen 1918-1931 (op archive.org)

Bekijk digitale versies van alle gepubliceerde Wendingen in zwart-wit (met hier onder andere ook de uitgaven over Frank Lloyd Wright).