Amsterdamse School in het Stedelijk

Nog tot eind augustus te bezoeken: de tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse School in het Stedelijk Museum Amsterdam.

DSC08177

Toespraken van Beatrix Ruf (directeur), Kajsa Ollongren (wethouder Kunst & Cultuur Gemeente Amsterdam) en Ingeborg de Roode (conservator industriële vormgeving) openden de tentoonstelling.

Met de opening van de tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse School in het Stedelijk Museum was de viering van 100 jaar Amsterdamse School echt losgebarsten. Op de drukbezochte openingsavond konden de eerste bezoekers een blik op de vele unieke objecten werpen.

Zaal na zaal staat vol met klokken, meubelen, lampen, en grafische toepassingen. Nieuwe beelden, archiefbeelden, wandgrote foto's en ontwerpschetsen begeleiden de objecten. Er is aandacht voor zowel individuele kunstenaars (De Klerk, Kramer, Krop) als complete interieurs (Scheepvaarthuis, Expo Parijs 1925, Bijenkorf Den Haag).

DSC08180

De schat aan waardevolle objecten die hier bijeen zijn gebracht (veelal uit privé-collecties) is indrukwekkend; dat hier jarenlang onderzoek aan vooraf is gegaan is evident. De fantasierijke creaties van deze brede en veelzijdige stroming hebben 100 jaar later weinig van hun aantrekkingskracht verloren. Een altijd wat onderlicht onderdeel van de Amsterdamse School wordt hiermee terecht voor het volle voetlicht gezet.

Untitled -1

Enig minpuntje is dat de meeste begeleidende teksten bijna op de grond geplaatst zijn, wat een hoop voorover buigende mensen oplevert. Bovendien is het soms wel erg puzzelen om te achterhalen welke tekst bij welk voorwerp hoort. Gelukkig is daar de dikke catalogus: een werkelijk prachtig, rijk geïllustreerd boekwerk. Hierin onder andere aandacht voor de achtergrond van de Amsterdamse School, de vele objecten, de verspreiding en hedendaagse invloed, en zijn er korte biografiën van de kunstenaars. En dus eindeloos veel schitterend beeldmateriaal. Wij zijn hier nog wel even zoet mee - zittend in ons IKEA-interieur...

DSC08219

De tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse School is te zien tot en met 28 augustus 2016 in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Zie voor meer de aparte, erg interessante Tumblr met een verslag van het onderzoek naar de meubelen en andere interieurobjecten van de Amsterdamse School gerelateerd aan de tentoonstelling.

De catalogus Wonen in de Amsterdamse School van Ingeborg de Roode en Marjan Groot is  zowel als softcover (€24,95) als hardcover (€32,95) verkrijgbaar.

ngeborg de Roode en Marjan Groot.