Oosterparkkwartier, Groningen
Een nieuwbouwwijk in Groningen uit 2020 met een knipoog naar de Amsterdamse School.

Ik kwam dit nieuwbouwproject van 119 woningen toevallig tegen toen ik op weg was naar de Van Houtenschool van Siebe Jan Bouma die honderd meter verderop ligt in de Oosterparkbuurt. Ik werd meteen getroffen door de Amsterdamse Schooluitstraling van het buurtje. De ‘torentjes’ op de uiteinden van de gebouwen lijken geen functie te hebben maar zijn wel duidelijk een knik naar de AS, evenals het ‘expressionistisch metselwerk’ – wat natuurlijk geen metselwerk meer is maar hoogstwaarschijnlijk prefab-panelen. En de ‘plint’ heeft een donkerder baksteenkleur, dus we hebben al drie elementen van de AS. Ik vind het ondanks zijn soberheid toch een goed geslaagd project welke goed in deze buurt past.

Van de KAW-website: ‘De nieuwbouw van het Oosterparkkwartier is het sluitstuk van het uitbreidingsplan dat de beroemde Amsterdamse architect Berlage 90 jaar geleden voor Groningen ontwierp. Stedenbouwkundig is er een bijzonder stuk stad gerealiseerd met een heldere hoofdstructuur, stedelijke bouwblokken en mooi openbaar groen.’

Projectteam
Mark Oostmeijer