voorzijde reader

Inleiding op de expert meeting op 4 maart 2014 over de Amsterdamse School als Unesco-werelderfgoed. Aankondiging van een rubriek binnen 'thema's' op deze website en mogelijkheid tot download.

Een veertigtal experts boog zich op 4 maart 2014 in gebouw Het Sieraad in Amsterdam over de vraag op welke manier het begin van de Nederlandse volkshuisvesting, grofweg tussen 1910 en 1930, en het idealisme en de vormgevende kracht van de Amsterdamse School tot Unesco-werelderfgoed kan worden ontwikkeld.

Vier inspirerende inleidingen en de discussie die er op volgde hebben reliëf gegeven aan deze unieke periode in de geschiedenis. De resultaten ervan, in gedachten, woord en daad, horen tot de top van de culturele prestaties van de mensheid. Aandacht en bescherming in de vorm van een aanwijzing tot Unesco werelderfgoed is dan ook zeer op zijn plaats is de mening van al deze experts. Temeer daar er in de organisatorische omgeving ervan (musea, maar ook woningbouwverenigingen en andere vastgoedeigenaren) veel garanties voor een goed beheer van dit erfgoed zullen zijn.

Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de Amsterdamse School bij zowel leken als door vakmensen bijzonder geliefd is. Een liefde dit het waard is om internationale erkenning na te streven.

In het onderdeel ‘Thema’ van het Platform Wendingen nemen we een rubriek ‘Unesco-werelderfgoed’ op. We houden u op de hoogte van de vorderingen. Voor de expert meeting is een reader gemaakt, die u in deze rubriek kunt downloaden.