¶0|/Content/images/Theme/9280/06788.jpg

Eén van de thema’s in de collectie textielvormgeving (TextielMuseum) is Amsterdamse School textiel.

Het TextielMuseum is een museum in bedrijf en gevestigd in een voormalige textielfabriek in Tilburg. Het museum is op een moderne manier uitgebreid, aangepast en verbouwd tot een dynamisch instituut. Er zijn inspirerende tentoonstellingen te zien op het gebied van design, kunst en erfgoed. Het ‘kloppend hart’ van het museum wordt gevormd door het TextielLab, een proeftuin voor onderzoek en experiment.

De museumcollectie bestaat uit drie deelcollecties, namelijk textielvormgeving (incl. modevormgeving) vanaf ca. 1875 tot nu, beeldende kunst vanaf begin 20ste eeuw tot heden en industrieel erfgoed vanaf ca. 1850. De drie deelcollecties vormen één geheel en versterken elkaar.

Een van de thema’s in de collectie textielvormgeving is Amsterdamse School textiel. De architecten van de Amsterdamse School streefden naar een totaalontwerp, waarbij interieur en exterieur één geheel vormden. De architecten ontwierpen zelf het interieur of werkten samen met 'sierkunstenaars'. In de museumcollectie bevinden zich enkele honderden divan-, tafel-, kapstok-, schoorsteen-, vloer- en wandkleden en meubel-, gordijn- en wandbekledingsstoffen.

Belangrijke ontwerpers zijn Jac. Jongert, Cornelis van der Sluys, Jaap Gidding, Jac van den Bosch en Chris Lebeau. De ontwerpen zijn ondermeer uitgevoerd bij Tapijtweverij Kinheim, de Koninklijke Vereenigde Tapijtfabrieken en trijpweverijen zoals Léo Schellens & Co. en Schellens & Marto. Ook oudere voorgangers zoals C.A. Lion Cachet en Theodoor Colenbrander vinden we terug in de collectie.

Ga naar Collectie Online van het TextielMuseum.

TextielMuseum

Goirkestraat 96, Tilburg