PRPZ logo fc 3 klein

Niet alleen de vormgeving van de Amsterdamse School inspireert. Ook de organisatieprincipes die eraan ten grondslag lagen. En nieuw initiatief voor een woningbouwco?

DE NIEUWE AMSTERDAMSE SCHOOL, EEN MANIFEST

Een eeuw geleden - in 1913 - markeerde de start van de bouw van het Scheepvaarthuis de architectonische stroming die bekend zou worden als de ‘AmsterdamseSchool’. Het bijzondere van deze school was dat het meer was dan een stijl van architectuur en vormgeving, maar dat het ook een periode was waarin nieuwe samenwerkingsverbanden ontstonden tussen arbeiders, private- en publieke financiers en de kunsten, en dat zo een enorme emancipatie in architectuur, stedenbouw en sociale woningbouw teweeg werd gebracht. Onderwerpen die nu, exact 100 jaar later weer even relevant zijn.We hebben nieuwe financiële ontwikkelmodellen nodig, nieuwe bouwvormen en dat mag zeker worden gevierd met een nieuwe architectonische stijl. Het wordt tijd voor een Nieuwe Amsterdamse School.

1.

SOCIALE IDEALEN

• Een gedeeld geloof in een betere samenleving

• Een gedeeld verlangen om deel uit te maken van een lokale

• Een gedeelde ambitie om in een ongedeelde stad te wonen, tussen• Een gedeelde zoektocht naar nieuwe vormen van gemeenschap, gemeenschap, mensen of all walks of life, solidariteit, delen en collectieve voorzieningen.

2.

NIEUWE AMBACHTELIJKHEID

• Nieuw ontwerp in de traditie van historische stijl en methodiek

• Een hernieuwde interesse in de Nederlandse culturele identiteit

• Een renaissance van lokale ‘Arts & Crafts’

• Een uitzinnige, unieke ornamentatie

• Samenwerking tussen de toegepaste kunsten

3.

PUBLIEK PRIVAAT ONDERNEMERSCHAP

• Voorbij de oude tegenstelling tussen publiek en privaat

• Nieuwe houding ten opzichte van stadsplanningen, sociale woningbouw

• Directe samenwerking tussen politici, architecten, woningbouwcoöperaties

en private partijen in stadsontwikkeling

Dit komt uit een web/boek/manifest getiteld WOON COOP, EEN ZOEKTOCHT NAAR DE NIEUWE WONINGBOUWCOÖPERATIE, november 2014.

De inhoudsopgave:

1. WAT ALS