Gordel 20-40

Een onmisbaar hulpstuk in onderzoek naar de Amsterdamse School in Amsterdam. Het wordt dan ook regelmatig als bron opgevoerd op Wendingen: de Atlas Gordel 20-40.

Onmisbaar, maar ook zo goed al onvindbaar. Dat is het lot van het boekwerkje met kaarten en cd-rom (herrinnert u zich deze nognognog...) van Gijs Bolhuis. Ze duiken nog wel eens tweedehands op, maar zijn dan schrikbarend duur.

'Wat zou het mooi zijn als deze fantastische bron een keer online gezet zou worden', is iets wat al een aantal keer in de wandelgangen van Wendingen en Het Schip werd verzucht. Zo ook op de laatste bijeenkomst, waarna - na weer eens een vruchteloos speurtochtje op de website van de gemeente Amsterdam - werd besloten een tweet te sturen naar @maps_amsterdam. Binnen no-time kregen we antwoord. 'Bedoel je deze?' wat het antwoord, met een link naar de Waarderingskaart architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit. En jawel: hier staat ook de Gordel 1920-1940! Gewoon niet goed gekeken dus...

Dus: zoekt u de naam van de architect en het bouwjaar van een Amsterdams Amsterdamse School-pand? Grote kans dat u die hier zal vinden.