3d-omslag

Over de reis die Joan van der Mey door Europa maakte verscheen dit boek.

Joan Melchior van der Meij trad in 1906 in dienst van Eduard Cuypers. Dit bureau werd later bekend als broedplaats van de Amsterdamse School, want naast Van der Meij waren hier onder andere Michel de Klerk, Piet Kramer, Guillaume la Croix en Charles Estourgie werkzaam. Cuypers moedigde zijn werknemers aan om deel te nemen aan  ontwerpprijsvragen, iets wat Van der Meij ook deed. In 1906 won hij de prestigieuze Prix de Rome. Met de prijs, een reisbeurs, mocht hij vier jaar lang door Duitsland, Denemarken, Italië, Frankrijk en Engeland reizen om daar de bouwkunst te bestuderen. Van der Meij legde zijn reizen vast in tientallen brieven, kaarten en verslagen. Ook maakte hij meer dan tweehonderd tekeningen, schetsen en foto’s, die - tot nu - vaak niet eerder gepubliceerd zijn.

Het boek Joan Melchior van der Mij. De Prix de Rome-reizen van een Amsterdamse School-architect (1907-1910) wordt ingeleid en van opmerkingen voorzien door Michiel Kruidenier en Paul Smeets (die het tevens heeft ontworpen). Zij waren eerder verantwoordelijk voor het boek Joan Melchior van der Meij, architect. Pionier van de Amsterdamse School.

Michiel Kruidenier en Paul Smeets, Joan Melchior van der Mij. De Prix de Rome-reizen van een Amsterdamse School-architect (1907-1910) (Uitgeverij Vantilt 2016).