Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren op het Forum. Door je aan te melden, sluit je je aan bij een community van liefhebbers en professionals die geïnteresseerd zijn in de Amsterdamse School en hier graag kennis over uitwisselen.
Forum
Als bewoner van de Von Guerickestraat is het leuk om hier te zien hoe het er vroeger uitzag. Zoals het nu is zijn de Amsterdamse School aspecten inderdaad grotendeels verdwenen.
Uit de historie van de panden van deze straat blijkt dat het qua ontwerp van Franswa weliswaar origineel was, maar dat het qua uitvoering niet allemaal klopte.
De kleine leuke raampjes boven en naast de grote gevelramen lekten enorm en dat was ook het geval met de mooie (Leerdam glasfabriek) raampjes boven de portalen.
In 1953 waren ze in het linkerdeel van het blok al dichtgemetseld. Het laatste pand (111) had nog de witte bovenraampjes maar al wel een stuclaag op de begane grond, waarschijnlijk vanwege lekkage door de (eensteens) gevel.
In 1966 blijkt nummer 111 nog steeds die witte raampjes te hebben maar nu ook een stuclaag op de eerste verdieping (elk huisnummer had twee huurwoningen). Die laatste raampjes zijn waarschijnlijk eind jaren '60 dichtgemetseld.
Waar nu opbouwen staan stonden toen trouwens overal antennes. In de jaren '80 en '90 zijn deze woningen aan huurders verkocht en zijn de meeste onder- en bovenwoningen samengevoegd.
Administratief leverde dat de gebruikelijke problemen op. Zo zit bij ons de officiele gas- en elektra aansluiting nog steeds op 1-hoog. Het energiebedrijf ziet geen reden om dat te corrigeren.
De variabele situatie van het grondwaterbeleid heeft in deze straat (op 3m70 onder NAP), samen met de wat spaarzame opzet van de heipalen in alle panden tot verzakkingen geleid. Gelukkig is het de laatste jaren stabiel gebleven, zodat we ons in overleg met de gemeente gaan richten op gevelrestauratie en -isolatie. De ornamenten in beton blijven, maar de terugkeer van de lekkende witte raampjes zit er echter niet in.
Amsterdamse School heeft prachtige ontwerpen voortgebracht.
Jammer dat de uitvoering niet altijd van hetzelfde niveau was.
Uit de historie van de panden van deze straat blijkt dat het qua ontwerp van Franswa weliswaar origineel was, maar dat het qua uitvoering niet allemaal klopte.
De kleine leuke raampjes boven en naast de grote gevelramen lekten enorm en dat was ook het geval met de mooie (Leerdam glasfabriek) raampjes boven de portalen.
In 1953 waren ze in het linkerdeel van het blok al dichtgemetseld. Het laatste pand (111) had nog de witte bovenraampjes maar al wel een stuclaag op de begane grond, waarschijnlijk vanwege lekkage door de (eensteens) gevel.
In 1966 blijkt nummer 111 nog steeds die witte raampjes te hebben maar nu ook een stuclaag op de eerste verdieping (elk huisnummer had twee huurwoningen). Die laatste raampjes zijn waarschijnlijk eind jaren '60 dichtgemetseld.
Waar nu opbouwen staan stonden toen trouwens overal antennes. In de jaren '80 en '90 zijn deze woningen aan huurders verkocht en zijn de meeste onder- en bovenwoningen samengevoegd.
Administratief leverde dat de gebruikelijke problemen op. Zo zit bij ons de officiele gas- en elektra aansluiting nog steeds op 1-hoog. Het energiebedrijf ziet geen reden om dat te corrigeren.
De variabele situatie van het grondwaterbeleid heeft in deze straat (op 3m70 onder NAP), samen met de wat spaarzame opzet van de heipalen in alle panden tot verzakkingen geleid. Gelukkig is het de laatste jaren stabiel gebleven, zodat we ons in overleg met de gemeente gaan richten op gevelrestauratie en -isolatie. De ornamenten in beton blijven, maar de terugkeer van de lekkende witte raampjes zit er echter niet in.
Amsterdamse School heeft prachtige ontwerpen voortgebracht.
Jammer dat de uitvoering niet altijd van hetzelfde niveau was.
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Plaats als eerste een reactie.
Plaats als eerste een reactie.