Sutemi Horiguchi, Bunriha and the Amsterdam School

In 1923 maakte de Japanse architect Sutemi Horiguchi een rondreis door Europa en bezocht hij Nederland. Hij was de belangrijkste oprichter van de Bunriha-beweging, een groep jonge architecten die de Japanse architectuur wilde veranderen.

Horiguchi bezocht hij vele landen, maar was met name onder de indruk van de moderne Nederlandse architectuur en vooral van de Amsterdamse School. Hij maakte vele foto's, waaronder de enige – tot nu toe – gevonden interieurfoto’s van het postkantoor van Het Schip uit die tijd.

Terug in Japan publiceerde hij in 1924 een boek over de stroming, genaamd Hedendaagse Nederlandse Architectuur. (De cover hiervan was gebaseed op de Medelsohn-nummer van Wendingen!) Dit boek, met prachtige foto’s van Bernard Eilers, maakte diepe indruk in Japanse vakkringen. Hij schreef: “Hier wonen alle arbeiders in prachtige gebouwen zoals paleizen of musea. Hulde aan het gemeentebestuur!”.

100 jaar na het bezoek van Horiguchi wijdt Museum Het Schip t/m 22 oktober een tentoonstelling aan Sutemi Horiguchi, Bunriha and the Amsterdam School – die hierna te zien zal zijn in Hilversum én Japan – en werd dit Engelstalige boek gepubliceerd. Het is te koop in de webshop van Museum Het Schip.

Alice Roegholt met bijdragen van Kengo Kuma, Daiki Nakagawa, Hiroyasu Fujioka en Masaru Saito, Sutemi Horiguchi, Bunriha and the Amsterdam School (Museum Het Schip, 2023).