Michel de Klerk, Vrijheidslaan

Fotosafari in Amsterdam Zuid. Fonteinen, beelden, banken, klokken. Bedenk het maar.

WENDINGEN groeit en bloeit. Een jaar na het live gaan van de website zijn er zo’n 800 objecten, personen en thema’s gedocumenteerd. En dagelijks worden daar weer documentaties aan toegevoegd. Het leuke is dat vanuit het hele land objecten worden aangeleverd. De stelling: ‘In elke gemeente in Nederland is Amsterdamse School te vinden’ is voor velen verrassend, maar hiermee goed verdedigbaar.

De keerzijde hiervan is dat bakermat en naamgever Amsterdam begint achter te blijven. Weliswaar is Amsterdam met 179 objecten nog altijd koploper, echter ook minderheid!

Om deze reden, maar ook om de band met de Wendingen-deelnemers weer te versterken organiseren wij een fotosafari in Amsterdam Zuid. Daarbij willen we ons zelfs concentreren op de objecten en kunstwerken in de openbare ruimte. Fonteinen, beelden, banken, klokken. Bedenk het maar. Gebouwen zijn natuurlijk niet verboden. De bedoeling is nadrukkelijk om de foto’s, die dit zal opleveren, aan te leveren aan Wendingen mét documentatie. Dus dat betekent thuis verder archiefonderzoek doen naar de achtergronden, jaar van realisatie, ontwerper, maker, opdrachtgever en betekenis.

Wij zorgen voor de organisatie: routes, plekken, kaarten, een droge plek indien nodig en natuurlijk voor een drankje aan het einde van de dag. Je moet zelf zorgen voor vervoer, zowel naar Amsterdam als daarbinnen (OV, fiets, benenwagen), lunch, je camera en notitieboekje.

De praktische zaken:

Op   :     20 juni 2015
Om    : 11 uur (inloop met koffie vanaf 10:30 uur)
Verzamelen     : Bezoekerscentrum De Dageraad,

Burgemeester Tellegenstraat 128, 1073 KG Amsterdam

Afsluiting  : 17 uur ook in De Dageraad
Kosten : deelname is gratis

Bij grote belangstelling kunnen we splitsen in een Amsterdam-Zuidgroep en een Amsterdam-Westgroep. En zelfs in een groep die de route De Dageraad-Het Schip exploreert, die in het boekje ‘Op de golven van de stad’ beschreven staat.

Alle deelnemers aan WENDINGEN zijn van harte uitgenodigd voor deze dag.