Pagina uit de gids.

In september 2016 heeft de VVV in Bedum een gidsje van 32 bladzijden gepubliceerd, gewijd aan de Amsterdamse School. In Bedum zijn relatief veel bouwwerken in de Amsterdamse Schoolstijl, of een variant daarvan, te bewonderen.

Een aantal van de in het gidsje beschreven gebouwen is al beschreven en gefotografeerd op Wendingen. Meerdere zijn van de hand van architect Albert Wiersema, maar er zijn ook gebouwen van de relatief onbekende Gezienus Koolhof.

In Bedum werden voornamelijk woonhuizen en middenstandswoningen gebouwd, met name in het uitleggebied Nieuw Bedum, met straten als de Emmalaan en de Schultingastraat. Hoogtepunt is de Goede Herder Kerk naar ontwerp van Egbert Reitsma. De Groningse variant van de Amsterdamse School, die relatief laat ontstond en ook lang doorging, kenmerkt zich veelal door de toepassing van gesinterde bakstenen, horizontale raamvormen, een asymmetrische gevelindeling, sterke horizontale lijnen en brede dakoverstekken. Het kleurgebruik, mede geïnspireerd door “De Ploeg” is uitbundig te noemen.

Een wandelroute voert vanaf de VVV in de Kapelstraat, gevestigd in een fraai pand dat ook deel uitmaakt van de route, langs meer dan 40 panden. Er zijn ook wat panden opgenomen die buiten de routekaart liggen. Alle panden zijn afgebeeld, waar mogelijk met een beschrijving, soms met de bouwtekeningen. Al met al een zeer informatief gidsje dat als leidraad kan dienen voor een uur struinen door Nieuw Bedum.

Het gidsje is te koop bij de VVV Bedum, Kapelstraat 3, 050-3015111.