Jaren geleden kwam ik erachter dat langzaam maar zeker een karakteristiek element uit het straatbeeld van Amsterdam aan het verdwijnen was.

De door Pieter Marnette voor Publieke Werken ontworpen split- of kabelkasten (in de volksmond ook wel trafokasten genoemd) werden door netbeheerder Liander namelijk vervangen door nieuwe (veel lelijkere) exemplaren, of verdwenen geheel. Om een beter inzicht te krijgen in de hoeveelheid kasten die er nog waren voegde ik elke exemplaar dat ik tegenkwam toe aan Wendingen. Datzelfde deed ik met kasten die verdwenen waren.

Ik bleek niet de enige te zijn met een meer dan gemiddelde interesse in dit bijzondere straatmeubilair. Begin 2020 werd Museum Het Schip namelijk benaderd door Herman Wals, een groot pleitbezorger om de kasten te behouden. Hij had inmiddels net zijn tweede adres aan de Amsterdamse gemeenteraad gestuurd met de oproep om de kasten te redden en zocht hiervoor de publiciteit en medestanders. We besloten zijn uitgebreide inventarisatie bij die op Wendingen te voegen: die van Model G (het kleinste en meest sierlijke model), Model H (het grootste model), en Model J (het middenformaat en nu nog meest voorkomende model - deze lijst is nog niet compleet).

Omdat Hermans tweede adres geen positief antwoord opleverde van de gemeenteraad heeft hij een derde - en tevens laatste - adres geschreven. Intussen blijven de kasten door Liander naar de schoothoop gestuurd worden en blijken de exemplaren die de dans vooralsnog ontspringen veelal ontsierd te worden door graffiti en stickers. Herman verzoekt de gemeenteraad dan ook:

(1) Aan B&W het overzicht te vragen van de trafokasten die wél behouden blijven.
(2) B&W te verzoeken om met een creatieve oplossing te komen voor de af te voeren trafokasten om ze zo een nieuw leven te geven en ze dus niet te laten verschroten.
(3) B&W te vragen om Liander te bewegen om regelmatig onderhoud te gaan plegen aan de buitenkant van de trafokasten.
(4) De gemeente Liander te laten verplichten om een goed in het Amsterdamse straatbeeld passende nieuwe trafokast te ontwerpen en te plaatsen.

Ik sluit me graag hierbij aan. Er moet heel goed nagedacht worden over dit voor de periode 20-40 zo karakteristieke straatmeubilair. Voor je het weet is het laat...

Lees hier de adressen aan de gemeenteraad van Herman Wals.

Zoeken in blog