Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren op het Forum. Door je aan te melden, sluit je je aan bij een community van liefhebbers en professionals die geïnteresseerd zijn in de Amsterdamse School en hier graag kennis over uitwisselen.

  zondag 09 december 2018
  3 Replies
  628 Visits
Ik vermoed dat opdrachtgever en architect hier met elkaar zijn verward. Het bestand met gebouwen in Winsum elders op de site noemt namelijk Harm Postema als architect/bouwmeester, terwijl kantoorbediende J. van der Laan wordt genoemd als bewoner/aanvrager. Dit strookt met archiefstukken m.b.t. bouw- en sloopvergunningen van de gemeente Winsum. Hierin wordt J. van der Laan als aanvrager genoemd van een vergunning m.b.t. "burgerbehuizing bouwen." Nou zou het kunnen dat de architect deze vergunning aanvraagt, maar door de jaren heen zijn er meerdere Van der Laans geweest die op hetzelfde adres vergunningen aanvroegen (waaronder zijn weduwe) waardoor het aannemelijk is dat Van der Laan de bewoner was. Ik vond dit pand altijd al een vreemde eend in de bijt in het oeuvre van J.A. van der Laan. Daarmee zou dit mysterie ook eindelijk zijn afgedaan. De aanvullende stukken zijn hier te vinden: https://gemeentewinkel.winsum.nl/Documenten/Winsum_-_ArchInv_1932-1989_3_.pdf Overigens noemt de BAG 1930 als bouwjaar. De bouwvergunning is aangevraagd op 04-12-1933 waardoor het mij aannemelijk lijkt dat het in 1934 is gerealiseerd. Ik heb dan ook een wijzigingsverzoek ingediend bij de BAG. Mocht de gemeente 1934 als bouwjaar accepteren, zal ik het hier ook aanpassen.
4 jaar geleden
·
#1441
Met dank aan de gegevens aangeleverd door Harco vM en de bewoner van het pand, heb ik de bouwgeschiedenis van het pand nu kunnen reconstrueren en de misverstanden recht kunnen zetten.
4 jaar geleden
·
#1440
Kwam het volgende tegen op onderstaande link (artikel van 25-04-2018): 14.15 en 15.15 uur, Kloosterstraat 4 (woonhuis 1934): Huidige bewoner Egbert Kruidhof vertelt over de vroegere bewoner, gezinshoofd, vader van twee zonen, boekhouder en verzetsstrijder Jan van der Laan, die vanwege zijn illegale activiteiten op 16 februari 1945 wordt gearresteerd. Op 18 april overlijdt hij in Sandbostel, een dependance van concentratiekamp Neuengamme. https://noorderkrant.nl/artikel/613576/open-joodse-huizen-huizen-van-verzet-in-winsum.html We kunnen nu dus wel vrijwel met zekerheid zeggen dat Jan van der Laan de opdrachtgever was en dat dit in Versteende Welvaart op de een of andere manier is verwisseld met architect J.A. van der Laan. Nu nog maar eens achterhalen wie die Harm Postema was.
5 jaar geleden
·
#1439
Gemeente Winsum heeft de wijziging geaccepteerd. Bouwjaar hier ook aangepast.
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Plaats als eerste een reactie.