Affiche

In de maanden juni en juli van 2017 vindt een bijzondere cultuurmanifestatie plaats in vier Amsterdamse School kerken in de provincie Groningen. Hierbij is aandacht voor de viering van 100 jaar Amsterdamse School en wel specifiek voor de Groninger Amsterdamse School.

Als locaties werden de volgende kerken gekozen:

In deze kerk is een tentoonstelling ingericht over de Groninger architect Egbert Reitsma en is een film te zien over de invloed van de Amsterdamse School op de hedendaagse architectuur.

DE KERK in Onderdendam

Hier is een tentoonstelling te zien over het oeuvre van de Bedumer architect Albert Wiersema van 1920-1940.

De BOAZ-kerk in Westeremden

In deze kerk van architect Albert Wiersema worden films vertoond en lezingen gehouden over de Amsterdamse School en De Ploeg.

De Gereformeerde kerk in Appingedam

In de Gereformeerde Kerk te Appingedam van architect Egbert Reitsma worden concerten georganiseerd die een beeld geven van de muziek uit het interbellum, zoals composities van Daniël Ruyneman.

De exposities en films zijn 8 juni tot 30 juli te zien op donderdagen tot en met zondagen van 11.00-17.00 uur.

Hiernaast is op donderdag 29 juni een dagvullende busexcursie (inclusief lunch) langs de vier Amsterdamse Schoolkerken. Uiteraard is een gids aan boord om alle ins-and-outs rond deze bouwstijl te vertellen. De start is om circa 10.00 uur bij het Hoofdstation en hier eindigt de tocht ook weer om circa 17.30 uur. De excursie staat onder leiding van Anja Reenders, o.a. architectuurhistorica.

Meer informatie: Groninger Kerken en Noordelijke Architectenportretten.