Introductie

De huidige brug is vele decennia na het Amsterdamse School-tijdperk vervaardigd. Ik vind het mooi om te zien dat de architect de stijl van de nabijgelegen brug heeft gerespecteerd en de brug een aantal Amsterdamse Schoolkenmerken heeft meegegeven. Daarom vind ik dat hij een plekje op deze site verdient. (Annemarieke Verheij)

Beschrijving

De Rotterdammerbrug is een vaste brug die de Marnixstraat met de Nassaukade verbindt en ligt over de Singelgracht bij het Eerste Marnixplantsoen.
In 1880 nam de gemeente Amsterdam een brug over van de gemeente Rotterdam. Deze brug bleek echter zo laag te zijn dat hij de doorgang van het vaarverkeer belemmerde en in 1950 weer terugging naar Rotterdam.
Zijn opvolger was ook een tweedehands brug en was afkomstig uit de Hemhavens.
Deze brug zou dienst doen van 1950 tot 1975 en is daarna vervangen door de huidige brug, ontworpen door architect D.L. Sterrenberg.
De naam Rotterdammerbrug is steeds overgegaan op de nieuwe brug.

Ondanks dat het een relatief nieuwe brug is, heeft de architect zijn ontwerp goed aan laten sluiten op de nabijgelegen Kattenslootbrug (nr. 155). Zo heeft hij ook een bank en kleine zitjes ontworpen, die lijken op het zitje zoals in het kunstwerk van brug 155 opgenomen.
De hekwerken zijn vervaardigd van gietijzer, in het gebruikelijke donkergroen, afgewerkt met rode beugels.

De huidige brug is niet meer geschikt voor autoverkeer maar alleen voor (brom)fietsers en voetgangers.

__

Locatie: Eerste Marnixplantsoen, Amsterdam
Architect: D.L. Sterrenberg
Bouwjaar: 1975

Gebruikte bronnen

1. Amsterdamse Bruggen 1910-1950, Wim de Boer en Peter Evers, 1983, ISBN 90-70665-02-6

Links

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdammerbrug#cite_note-1

Ingezonden door: Annemarieke Verheij

Annemarieke Verheij

Reacties

Geen reacties voor dit thema.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.