Introductie

Herens' eerste lampen kregen natuurgetrouwe decoraties, maar langzamerhand ging hij over tot de expressionistische Amsterdamse Schoolstijl. Hij ontwierp lampen voor grote klanten als De Bijenkorf en bioscoop Tuschinski.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Hendrik Cornelis
Achternaam Herens
Geboortejaar 1893
Sterftejaar 1934
Geboorteplaats Amsterdam
Kwalificaties Glaskunstenaar, Sierkunstenaar

Biografie

De Nieuwe Honsel was van 1919-1929 een atelier van sierkunstenaar Hendrik Cornelis Herens dat gebrandschilderde lampen maakte. Bezoekers van beurzen en veilingen kennen ongetwijfeld zijn smaakvol beschilderde lampen. Bepaald spectaculair zijn echter de lampen met soms wilde, kleurrijke en bizarre voorstellingen en vormen.

Henk Herens werd op 4 december 1893 in Amsterdam geboren. Hij volgde een cursus tekenen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en was daarna assistent bij de restauratie van de gebrandschilderde ramen van de Sint-Janskerk in Gouda. In 1919 begon hij een eigen atelier in Honselersdijk waar hij gebrandschilderde en glas-in-loodramen maakte. Het atelier kreeg de naam De Honsel, en later De Nieuwe Honsel.

Zijn eerste lampen kregen natuurgetrouwe decoraties, maar langzamerhand ging hij over tot de expressionistische Amsterdamse Schoolstijl. Hij ontwierp lampen voor grote klanten als De Bijenkorf en bioscoop Tuschinski. In 1921 verhuisde het atelier naar Loosduinen en in 1923 naar Den Haag. Het atelier sloot in 1929.

Gebruikte bronnen

1. 'Als in een sprookje. Glasatelier De Nieuwe Honsel', in: Art Deco Magazine, nr. 13 zomer 2016.

Links

1. http://www.catawiki.nl

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.