Introductie

Cornelius van Straaten, een leerling van Cuypers en ontwerper van vele ramen in katholieke kerken.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Cornelius
Achternaam Straaten, van
Geboortejaar 1883
Sterftejaar 1964
Geboorteplaats Utrecht
Kwalificaties Glaskunstenaar

Biografie

Cornelius van Straaten, ook aangeduid als Corns van Straaten, verkreeg zijn opleiding in het atelier van Cuypers te Roermond. Aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam zette hij zijn studie voort om vervolgens in Utrecht een atelier voor gebrandschilderd glas op te richten. Vanaf 1912 werkte hij samen met H.A.M. de Vos onder de naam "De Vos en Van Straaten.". Omstreeks 1920 adverteerde Van Straaten echter regelmatig onder zijn eigen naam in Het Gildeboek en ook signeerde hij toen met Atelier C. van Straaten, dus de samenwerking met De Vos zal dan geƫindigd zijn.

De in atelier Atelier C. van Straaten uitgevoerde werken zijn gewoonlijk uitgevoerd in een laatgotische stijl. De opdracht kwam dan ook vaak van katholieke kerken, onder meer te IJsselstein, Oirschot, Vinkeveen en Den Bosch. Zijn ramen voor de kapsalon De Leur aan de Lijnmarkt in Utrecht vormen met hun organische Amsterdamse School motieven een uitzondering. Naast eigen ontwerpen voerde het atelier ook ontwerpen en kartons van andere kunstenaars uit. In 1957 vestigde Van Straaten zich in Venlo, waar hij in 1964 overleed.

Gebruikte bronnen

1. Hoogveld, Carine (hoofdred.), Glas in lood in Nederland 1817-1968 ('s-Gravenhage: Sdu Uitgeverij, 1989).

Links

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelius_van_Straaten

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.