Introductie

De oorspronkelijk uit Duitsland afkomstige metaalkunstenaar Conrad Fehn ontwierp veelal in de Amsterdamse Schoolstijl.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Conrad
Achternaam Fehn
Geboortejaar 1891
Sterftejaar
Geboorteplaats Neurenberg (Duitsland)
Kwalificaties metaalkunstenaar

Biografie

Metaalkunstenaar Conrad Fehn werd in 1891 in Neurenberg geboren, en verhuisde in 1914 naar Haarlem. Rond 1917 wordt melding gemaakt van een eigen metaal- en kunstatelier op de Schoterweg in Haarlem. Hij werd in 1921 technisch directeur van de nieuw geopende kunst, brons- en metaalgieterij De Kroon in Haarlem. Hier werd onder andere kunstgietwerk in goud, zilver en brons vervaardigd voor monumenten, busten, plaquettes en medailles. Fehn had vanaf 1929 een eigen bron- en siergieterij aan de Barteljorisstraat in Haarlem, waar eigen en ingestuurde ontwerpen werden uitgevoerd, veelal in de Amsterdamse Schoolstijl. Rond 1931 werd er ook geadverteerd met een tweede winkel, aan de Gen. Cronjéstraat. De winkels verkochten ook koralen colliers uit Parijs, damestassen en andere accessoires.

Hoe mooi de voorwerpen van Fehn ook mogen zijn, al in de dertiger jaren wordt Fehn in de pers in verband gebracht met het nationaal-socialisme en wordt opgeroepen niet bij hem te kopen. Dat hij actief aanhanger van het nazisme was leid ik af uit advertenties uit de oorlog. Hij zette zijn winkel voort en verkocht onder meer toegangskaarten voor voorstellingen georganiseerd door de NSDAP en hield zich bezig met inzamelingen voor de frontzorg. Hoe het hem na de bevrijding is vergaan en wanneer hij is overleden heb ik niet in openbare bronnen kunnen vinden.

Fehn is bekend geworden door zijn objecten en gebruiksvoorwerpen, veelal van koper, waaronder lampen met franjes die er uitzien als vleesetende planten. Verder komen we geregeld houten objecten van zijn hand tegen, zoals postzegeldoosjes, krantenbakken, fruitschalen en sleutelrekjes. Deze objecten zijn herkenbaar aan de door hem gebruikte brand en inkleur techniek, geïnspireerd door de Javaanse Batik stijl. De houten objecten zijn vaak genummerd maar zelden gesigneerd. De metalen kunstvoorwerpen hebben vaak een monogram (CF), en/of een tekst, bijvoorbeeld “Gegarandeerd Handwerk Conrad Fehn Haarlem”. Ook werkte Fehn voor andere kunstfirma's zoals "Het Binnenhuis Amsterdam", die hun eigen sticker erop zetten.

Gebruikte bronnen

1. Ingeborg de Roode en Marjan Groot, Wonen in de Amsterdamse Schoo (Amsterdam, 2016).
2. Josien de Jonge, Houtnijverheid in Nederland (Uitgeverij Optima, 2008).

Links

1. https://veiling.catawiki.nl/kavels/6802067-conrad-fehn-amsterdamse-school-sleutelrekje-gemerkt

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.