Introductie

G.F. La Croix, architect en meubelontwerper, ook afkomstig van het bureau van Ed. Cuypers.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Guillaume Frédéric
Achternaam La Croix
Geboortejaar 1877
Sterftejaar 1923
Geboorteplaats Amsterdam
Kwalificaties Architect, Meubelontwerper, Ontwerper

Biografie

Guillaume Frédéric La Croix werd te Amsterdam in 1877 geboren en stierf daar in 1923, toevallig ook het sterfjaar van De Klerk en De Bazel. In zijn korte leven heeft hij een aantal gebouwen achtergelaten die nu nog steeds het straatbeeld van Amsterdam sieren. Zijn loopbaan begon op het bureau van Eduard Cuypers, destijds een groot en gerenommeerd architectenbureau met veel medewerkers. Hier werkten ook Michel de Klerk en Piet Kramer, bekende namen in de wereld van de Amsterdamse School. La Croix moet deze architecten hebben gekend, het is dan ook niet verwonderlijk dat in zijn werk duidelijk invloeden van de Amsterdamse School zijn te herkennen. In tegenstelling tot zijn voornoemde collega's was La Croix echter minder bekend en was zijn architectuur minder driedimensionaal en plastisch. La Croix werkte meer in het platte vlak dat echter wel zeer decoratief was en getuigde van een verfijnde smaak.

Bekende werken van La Croix in Amsterdam zijn de woningblokken in de Van Effenstraat en de Cornelis Schuytstraat; het voormalige Scheepvaartmuseum (nu Christie's) ook in de Corn. Schuytstraat. En het zgn NACO-gebouwtje dat achter het Centraal Station stond en daar weer terug gaat keren, geheel van hout met duidelijk Indonesische invloeden. Behalve het woningblok aan de Van Effenstraat zijn dit nu allemaal rijksmonumenten. Ook in Park Meerwijk te Bergen (NH) bouwde La Croix twee villa's.

Een nooit uitgevoerd project is het gebouw voor 't Woonhuys aan de Vijzelstraat, een ontwerp uit 1916. Ook dit ontwerp is zeer decoratief en verfijnd. Aandacht voor het detail is duidelijk aanwezig, maar echter wel zodanig dat alles bij elkaar duidelijk één geheel vormt. Het doet denken aan het woningblok dat nu aan de Cornelis Schuytstraat staat. Wegens de verbreding van de Vijzelstraat is het ontwerp van La Croix nooit uitgevoerd. Later kocht 't Woonhuys enkele panden aan de Keizersgracht, waar echter wel een ontwerp van Jacot werd gerealiseerd. Dit gebouw vertoont enige gelijkenis met het ontwerp van La Croix.

Andere ontwerpen voor winkels werden wel uitgevoerd en enkele zijn nog goed bewaard gebleven. Een goed voorbeeld is de façade op de Heiligeweg 37 die – als door een wonder – nog vrijwel geheel intact is gebleven. Een andere winkelfaçade is te vinden op de Weteringschans hoek Spiegelstraat. Hier verbouwde La Croix in 1919 een neorenaissance pand tot kunsthandel Fetter&Co. Twee jaar na zijn dood ontving hij hiervoor postuum de gouden medaille van de internationale expositie van decoratieve kunsten in Parijs. Tegenwoordig is de kleur niet meer mahoniehout maar wit en de roeden van de bovenlichten zijn door één glasvlak vervangen, maar voor het overige is de façade bijzonder fraai bewaard gebleven.

La Croix ontwierp ook glas in lood ramen in een aan de Amsterdamse School verwante organische stijl. Niet alle ramen hebben de tand des tijds doorstaan. Zes van zijn mooiste ramen, uit 1918 en uitgevoerd door Atelier Bogtman te Haarelem, zijn nog altijd te bewonderen in het Vredeskerkje in Bergen aan Zee.

Gebruikte bronnen

1. Radboud van Beekum, La Croix, Amsterdamse Schoolarchitect (Stichting Bonas, 2008).

Links

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Guillaume_la_Croix
2. https://zoeken.hetnieuweinstituut.nl/nl/archieven/details/CROI/keywords/la%20croix

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.