Introductie

Adolph Eibink vormde samen met Antonie Snellebrand een sterk duo: van 1916 tot 1949 hadden zij een gezamenlijk architectenbureau.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Adolph
Achternaam Eibink
Geboortejaar 1893
Sterftejaar 1975
Geboorteplaats Amsterdam
Kwalificaties Architect, Meubelontwerper

Biografie

Het werk van Adolph Eibink is nauwelijks los te zien van dat van Jan Antonie Snellebrand (1891 - 1963). Een groot deel van hun werkzame leven, van 1916 tot 1949, hadden zij een gezamenlijk architectenbureau. Behalve woningen ontwierpen zij ook meubilair.

Eibink en Snellebrand werden tussen 1910 en 1914 opgeleid als kunstnijverheidontwerpers aan de Ouellinusschool in Amsterdam. Eibink werkte vervolgens nog enige tijd bij de belangrijke beeldhouwer en sierkunstenaar Rien Hack. In 1916 begonnen zij een architectenbureau, hoewel hun werk tot dan toe hoofdzakelijk had bestaan uit het ontwerpen van meubelen en interieurs. Met hun eerste gezamenlijke ontwerp uit 1916, van een zeer expressieve kerk in Amsterdamse School-stijl voor het dorp Elshout, zouden ze internationale bekendheid verwerven. De kerk, die nooit werd uitgevoerd, is in veel overzichtsliteratuur te vinden als voorbeeld van de architectuur van de Amsterdamse School en het internationale expressionisme.

Eibink en Snellebrand waren zowel organisatorisch als artistiek betrokken bij de vorming van de Amsterdamse School en de vereniging Architectura et Amicitia. Zij ontwierpen zowel grillige meubelen met expressieve decoraties als eenvoudige, naar het boerenmeubel neigende exemplaren. Ook hun ontwerpen voor gebouwen sloten aan bij dat van de expressionistische Amsterdamse School, waarbij zij gebruik maakten van baksteen, rieten daken en organisch gevormde plattegronden. Vanaf de jaren twintig richtten zij zich op een eenvoudiger vormgeving met gebruik van rechthoekige vormen die soms visueel in elkaar geschoven leken. Hiermee sloten zij zich net als andere Amsterdamse School ontwerpers als Piet Kramer en Henk Wijdeveld aan bij ontwerpers als Alons, Dudok, Spanjaard en Wouda die in de stijl van de Internationale art deco waren gaan ontwerpen.

Na hun Amsterdamse School periode ontwierpen zij bijvoorbeeld de VARA studio in Hilversum (1930-1946), een eigenzinnig mix van zakelijke en formele kenmerken. In Heerlen en Hoensbroek bouwden zij scholen (1930-1932) in een strakke geometrische stijl met traditionele en moderne elementen. In 1933 verbouwden zij het zwembad aan de Heiligeweg in Amsterdam.

Met name Eibink was geïnteresseerd in de mogelijkheden van nieuwe technieken ten behoeve van een nieuwe esthetiek; hij publiceerde ook over dat onderwerp. Wegens zijn verzet tegen de Duitsers zat Eibink vanaf 1942 gevangen. Na de Tweede Wereldoorlog ging Eibink voort op de weg die hij al voor Elshout was ingeslagen: enkele kerken (onder meer in Breskens), een tweetal fabrieken voor Verkade in Zaandam en enkele hoogbouwblokken in Amsterdam Slotervaart.

Tot de Amsterdamse School ontwerpen van Eibink en Snellebrand behoren enkele landhuizen in en rond Blaricum, Loosdrecht en Bergen (NH), Elly's huisje in Driehuis en een slijterij in Bergen (NH). Pas in 1929 bracht een ontwerp voor een woningbouwcomplex het tot uitvoering. Dit ligt aan het Stadionplein te Amsterdam en vormt nog slechts een verre echo van de Amsterdamse School. Midden jaren twintig omvatte het oeuvre van Eibink en Snellebrand overigens vooral meubels en andere interieurstukken. De rijke uitstraling van de expressieve en zeer gedetailleerde interieurontwerpen waren populair onder kapitaalkrachtige opdrachtgevers. Veel van hun bewaard gebleven meubels bevinden zich in de collectie van het Instituut Collectie Nederland.

De tekst van deze biografie is grotendeels ontleend aan de BONAS publicatie uit 2003.

Gebruikte bronnen

1. Arjan van de Pijpekamp en Bregit Jansen, A. Eibink (1893-1975), J.A. Snellebrand (1891-1963) (BONAS, 2003).

Links

1. http://www.kunstbus.nl/architectuur/eibink-en-snellebrand.html

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.