De vernieuwing

Al jaren was duidelijk dat het doel waarom Wendingen in het leven was geroepen - de Amsterdamse School in volle breedte inventariseren - een groot succes was. Eind 2020 waren er door kenners en liefhebber ruim 1700 objecten, 260 biografieën, en bijna 250 blogs op het platform gezet. Daarmee hebben wij - met z'n allen - meegeholpen om deze uitzonderlijke kunst- en architectuurstroming letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. Maar zoals de inhoud groeide, zo schreed de techniek voort. De inmiddels verouderde website onderging daarom recentelijk een grote en hoognodige transformatie: een compleet nieuwe website, mét een nieuwe look waarin duidelijke knipogen zitten naar de vernieuwende typografie van Hendrik Wijdeveld. (Hier meer over de overgang naar Wendingen 2.0.)

Over de aanwas van nieuwe artikelen maken we ons geen zorgen. Hoewel het inmiddels minder met hagel schieten is, weten we dat er her en der nog genoeg pareltjes te vinden zijn die hier ook een plek verdienen. Hiernaast blijven er nieuwe tentoonstellingen en boeken verschijnen, waar we uiteraard aandacht aan blijven besteden. Maar hebben we uiteraard ook nog wel een wensenlijstje voor de nabije toekomst. We kunnen echter wel wat financiële steun gebruiken. Om Wendingen überhaupt draaiende te houden, maar zeker ook om deze te verbeteren. Een bijdrage – hoe klein ook – wordt daarom enorm geapprecieerd. Dat kan door middel van een donatie (o.v.v. Wendingen). Hartelijk dank!

Ook de nieuwsbrief van Wendingen ontvangen? Meld je dan hier aan!s

De geschiedenis

Wendingen wayback machineOp 6 maart 2014 is in het Scheepvaarthuis in Amsterdam het startschot gegeven voor Wendingen, Platform voor de Amsterdamse School. De website is een initiatief van Museum Het Schip, dat zich sinds 2001 met steun van de Amsterdamse woningcorporaties inzet om de Amsterdamse School op de kaart te zetten.

Om de website een succes te laten worden, vertrouwt het museum op het principe van crowd-sourcing: via het platform worden kenners en liefhebbers gevraagd om mee te helpen aan een inventarisatie van de Amsterdamse School in de volle breedte - van woonblok tot sieraad en van bruggenbouw tot glaskunst. De redactie nodigt iedereen uit om objecten uit hun (directe) omgeving te beschrijven. Het platform maakt het gemakkelijk voor liefhebbers om in contact te komen met gelijkgestemden en professionals uit heel Nederland. Want hoewel de stroming haar naam ontleent aan de hoofdstad, zijn er in alle provincies (en zelfs in het buitenland) voorbeelden van de Amsterdamse School te vinden.

Voor de inventarisatie werkt het platform zoveel mogelijk samen met andere kennisinstellingen en organisaties en professionals uit het veld. Dankzij de inspanningen van archieven, architectuurcentra, musea en particulieren is er al een grote hoeveelheid bronnen en historische informatie over de Amsterdamse School verzameld en digitaal ontsloten. Deze informatie zal via Platform Wendingen ook beschikbaar worden gemaakt en worden gekoppeld aan objecten, personen en achtergrondverhalen. Alle Amsterdamse School-data op één plek, dat is het doel. Wendingen maakt de verbanden zichtbaar tussen de diverse uitingen van deze invloedrijke kunststroming. Want wat hebben een villapark in Bergen, watertorens in Groningen, textiel- en glasontwerpen uit Rotterdam en een atelierwoning in het Limburgse Geulle eigenlijk met elkaar gemeen?

Platform Wendingen is ontwikkeld voor Museum Het Schip door Willem Prins (Somtijds) en Wim Jacobs (zelfstandig architect en ex-bestuurslid van Museum Het Schip). Dit unieke platform voor de Amsterdamse School kon worden gerealiseerd dankzij de gulle bijdragen van het SNS-Reaalfonds en het VSB-fonds, de Gemeente Amsterdam en de steun van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC).

De naam en Architectura et Amicitiae

Wendingen covers

De Amsterdamse School was een geruchtmakende stroming in de kunst en architectuur. Het was een beweging zonder vast omlijnd programma. In het tijdschrift Wendingen - onder bezielende leiding van Hendrik Wijdeveld, wiens typografie baanbrekend te noemen is - werden de werken en ideeën van de individuele Amsterdamse School-kunstenaars verzameld en gedeeld.

100 jaar later gingen we op zoek naar de ziel, de uitingen en de grenzen van deze expressieve beweging. Museum Het Schip heeft hiervoor Platform Wendingen opgericht, vernoemd naar het belangrijkste tijdschrift van de Amsterdamse School.

Lees hier het uitgebreide blog van Wim Jacobs, bestuurslid van Museum Het Schip over de connectie tussen Wendingen, het tijdschrift en Wendingen, het online platform.

Bekijk hier digitale versie in kleur van uitgaven van de originele Wendingen 1918-1931 (op archive.org)

Bekijk digitale versies van alle gepubliceerde Wendingen in zwart-wit (met hier onder andere ook de uitgaven over Frank Lloyd Wright).