Introductie

Een voorstudie voor het bronzen reliëf dat Hildo Krop ter gelegenheid van de sluiting van de Afsluitdijk maakte. EEN VOLK DAT LEEFT BOUWT AAN ZIJN TOEKOMST

Specificaties

Officiële of officieuze naam Voorstudie tableau monument op de Afsluitdijk
Type object Schets
Onderdeel van collectie zie onder
Materiaal gips
Opdrachtgever(s) Rijkswaterstaat
Betrokken architect(en)
Betrokken kunstenaar(s) Hildo Krop
Geplaatst in 1933
Huidige eigenaar Rieks Witte

Achtergrond

Enkele jaren geleden werd nog niet bekend werk uit 1939 van de beroemde fotograaf Roman Vishniac ontdekt. Een foto van een overeenkomend tafereel met het reliëf bracht me in verwarring. Was de datering van die foto wel juist? Krop zal zijn kunstwerk immers op deze foto gebaseerd moeten hebben? Het bleek andersom: Vishniac, vanuit de V.S. er op uitgestuurd om een reportage te maken van het zionistische werkkamp Nieuwesluis bij Wieringen, ensceneerde het tafereel zoals hij zich dat na een bezoek aan het monument moet hebben herinnerd.

Recente ontwikkelingen

De sculptuur wordt door eigenaar geschonken aan Museum "Het Schip". Zodra feitelijke levering heeft plaats gevonden maakt het deel uit van een openbare collectie.

Gebruikte bronnen

1. Wim Heij, De mens en kunstenaar Hildo Krop (2006).

Links

1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Monument_op_de_Afsluitdijk

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Ik kreeg deze sculptuur ruim 50 jaar geleden. Mijn vader, die de aanleg van de Afsluitdijk vanuit Harlingen van nabij meemaakte, was er direct erg aan gehecht. Dat bepaalt daardoor natuurlijk mede mijn verbondenheid met het werk.

Ingezonden door: Rieks Witte

Rieks Witte Als klein jongetje bezocht ik de Heinzeschool in Amsterdam. Dat schooltje stond naast een blokje woningen van Piet Kramer. Het onderwijs daar was niet zo aan me besteed en ik ging naar een andere lagere school, in de Cornelis Dirkz,straat. Ook deze school stond in een omgeving die rijk is aan architectuur van de Amsterdamse School. Misschien is in die jonge jaren de kiem ontstaan voor mijn liefde voor die bijzondere vormentaal van deze beweging. Hoewel ik eigenlijk veel meer verwantschap voel met de "De Stijl"-stroming, ben ik mijn zwak voor die ietwat naïeve Amsterdamse School nooit kwijtgeraakt. Ik heb een groot respect voor het idelalisme van de voormannen van de A.S.. Ook de liefde en toewijding die spreekt uit het grote vakmanschap van de timmerlieden, metselaars en meubelmakers blijft mij aanspreken.

Reacties

Geen reacties voor dit voorwerp.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.