Introductie

Vier prachtige ramen met typische Bogtman kenmerken uit de collectie van het Museum Rotterdam, gemaakt ter ere van het 200-jarig jubileum van Houthandel Van Stolk.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Ramen Houthandel Van Stolk, Rotterdam
Type object Glas in lood
Onderdeel van collectie Museum Rotterdam
Materiaal
Opdrachtgever(s) Particuliere opdrachtgever
Betrokken architect(en)
Betrokken kunstenaar(s) Willem Bogtman
Geplaatst in 1927
Huidige eigenaar Gemeente Rotterdam

Achtergrond

Deze vier ramen zijn door atelier Bogtman vervaardigd in opdracht van het kantoor en personeel van Houthandel Van Stolk in Rotterdam. Uit het hoofdraam valt op te maken dat zij werden aangeboden op 27 september 1927 ter viering van het 200-jarig jubileum van de houthandel, dat samenviel met de noodgedwongen verhuizing van het bedrijf naar de Delfshavense Schie.

In 1727 kocht David van Stolk een stuk land 'groot 3 morgen' aan de Rotterdamse Schie. De firma, geleid door opvolgende generaties Stolken, groeide voorspoedig uit, zodat zij in 1819 de trotse eigenaresse was van zes windzaagmolens, waarvan er vijf aan de Schie stonden. Daarnaast bezat de onderneming tal van houtwerven en houtloodsen. In 1925 was van al die molens slechts weinig over: één windmolen resteerde, "De Vlaggeman", en die was toen al jaren buiten gebruik. In plaats van de windmolens kwamen stoomzagerijen. Wegens stadsuitbreiding werd het bedrijf in 1927 gedwongen te verhuizen naar de Delfshavense Schie.

Het archief van Houthandel Abraham van Stolk en Zonen met stukken uit de jaren 1811-1952 bevindt zich in het Stadsarchief Rotterdam. De vier ramen behoren tot de collectie van het Museum Rotterdam.

Exterieur

De ramen zijn uitgevoerd in rood, paars en zilvergrijs. De voorstellingen zijn omsloten door gevarieerde ornamentranden in de typisch organische stijl van de Amsterdamse School en kenmerkend voor atelier Bogtman.

Het hoofdraam bevat onder het stadswapen van Rotterdam de tekst "TER HERINNERING / AAN HET GEBEUREN / DAT VOOR / 200 JAREN / DAVID / VAN STOLK / VOOR ZICH EN ZIJN / NAGESLACHT ZIJN HOUTHANDEL / EN KANTOOR / AAN DE / SCHIEOEVERS / VESTIGDE. / ZIJN DEZE RAMEN / DOOR HET / KANTOOR EN / REIZIGERS PERSONEEL / AANGEBODEN / 27 SEPT 1927"

Het tweede raam toont onder een windroos vanuit vogelperspectief de Schiekade en de Vlaggemanskade met de fabrieksgebouwen. Het is rechtsonder gesigneerd "Atel. W. Bogtman Haarlem". Centraal op het raam zijn de letters DVS aangebracht, wat zal verwijzen naar David van Stolk.

Het derde raam toont drie zeilschepen op de voorgrond. Op de achtergrond een kade, met loodsen en een houtzaagmolen. De houtzaagmolen was genaamd De Vlaggeman.

Het vierde raam toont een voorstelling met stoomschepen op de voorgrond. Op de achtergrond een kade met loodsen, een kraan, een stoomzaagmolen en een schip er voor.

Links

1. https://museumrotterdam.nl/collectie/item/3875-A.1-4
2. https://museumrotterdam.nl/collectie/item/3875-B.1-4
3. https://museumrotterdam.nl/collectie/item/3875-C.1-4
4. https://museumrotterdam.nl/collectie/item/3875-D.1-4
5. http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/stolk.htm
6. https://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_van_Stolk_Janszoon

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Vier bijzondere ramen met typische Bogtman kenmerken. Ik ken ze alleen van het internet, heb geen idee of ze ook op zaal te zien zijn.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit voorwerp.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.