Introductie

Een topstuk uit Amsterdamse Schoolmuseum Het Schip, de naaitafel van Van Loghem.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Naaitafel in coromandelhout
Type object Meubelstuk
Onderdeel van collectie Museum Het Schip
Materiaal Textiel, Hout (tropisch), Coromandelhout
Opdrachtgever(s)
Betrokken architect(en)
Betrokken kunstenaar(s) Meubelfabriek Labor Omnia Vincit, Oosterbeek
Geplaatst in 1917
Huidige eigenaar Museum Het Schip

Achtergrond

Deze naaitafel van de Haarlemse architect en meubelontwerper Han van Loghem is uitgevoerd door Meubelfabriek Labor Omnia Vincit uit Oosterbeek. De LOV werd van 1910 tot 1935 geleid door de ‘verlichte’ ondernemer Gerrit Pelt die een hogere levensstandaard voor de arbeider nastreefde. Hij verzorgde huisvesting en diverse sociaal-culturele voorzieningen voor zijn werknemers en door middel van winstdeling in de vorm van aandelen werden zij in de loop der tijd mede-eigenaren. De vormgeving van de producten uit de fabriek diende een positieve uitwerking hebben op de gebruiker. Om deze reden werkte de LOV samen met vele kunstenaars. In haar boek over de LOV schrijft Karin Gaillard: 'Tot de boeiendste ontwerpen die LOV heeft uitgevoerd behoren die van de Haarlemse architect J.B. van Loghem (1881-1940) uit omstreeks 1920. (…) Kenmerkend in Van Loghems werk uit deze periode zijn (…) het roodgebeitste (iepe- of esse-)hout en de uit drie- of meerhoekige panelen opgebouwde vlakken, die begrensd worden door donkere randen van kostbaar ebben-, coromandel- of goedkoper zwart gebeitst hout.'

Exterieur

Het tafelblad is vierkant en opgebouwd uit driehoekige vlakken met een ingelegde ruitvorm in het midden. De poten zijn met elkaar verbonden in een gewelfde vorm. Hoekaccenten in donker hout. Onder de tafel is een trapeziumvormige wolzak zichtbaar. Het tafelblad kan worden opengeschoven. De robuuste vorm, de begrensde panelen en het gebruik van een luxe houtsoort maken dit zeker tot een art deco-meubel. Behoort Van Loghums werk ook tot de Amsterdamse School? Karin Gaillard vindt het strenger van vorm en daarom beter: “ Van Loghems voorliefde voor gesloten vierkante vlakken in combinatie met parabolische, ronde of konische vormen sluit aan bij de vormentaal van de Amsterdamse School, maar zijn werk is veel strenger en soberder en daardoor vaak overtuigender dan de klassieke voorbeelden van deze stroming met hun geëxalteerd plastische vormgeving.”

Gebruikte bronnen

1. Karin Gaillard, Labor Omnia Vincit. Een idealistische meubelfabriek 1910-1935, (Arnhem, 1991)

Links

1. http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn6/loghem

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Collectie Museum Het Schip

Ingezonden door: Sylvia Moerland

Sylvia Moerland In 2012 heb ik een master afgerond in de richting kunstnijverheid en design (Leiden) waarin ik me onder meer heb beziggehouden met voorwerpen met een mengeling van Westerse en Afrikaanse iconografie en de discussies over een nieuwe vormgeving begin 20e eeuw, bijvoorbeeld de verwerping van het ornament door Adolf Loos. De Amsterdamse School boeit mij vanwege het expressionisme en de niet-Westerse invloeden.

Reacties

Geen reacties voor dit voorwerp.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.