Introductie

Een prachtige karaf, waar helaas weinig over bekend is. Ook de datering en de 'stijltoekenning' Amsterdamse School zijn onzeker. Wie wil er in de collectie van het Glasmuseum voor ons op zoek naar een parallel?

Specificaties

Officiële of officieuze naam Karaf
Type object Glas (servies)
Onderdeel van collectie nee
Materiaal glas
Opdrachtgever(s) onbekend
Betrokken architect(en) onbekend
Betrokken kunstenaar(s) onbekend
Geplaatst in
Huidige eigenaar Paul Paris

Achtergrond

Deze karaf stamt uit grootvaders tijd, zeer waarschijnlijk de twintiger jaren.

Exterieur

De totale hoogte is 33 cm. De grootste diameter bedraagt 15 cm. De karaf is in kleurloos glas uitgevoerd, opvallend zijn de druppelmotieven uitgevoerd in groen en kleurloos glas die op de buitenkant als het ware erop geplakt zijn. Druppelmotieven zijn vaker te zien in de Amsterdamse Schoolstijl, met name meubels waarbij deze vaak in zwart ebbenhout zijn uitgevoerd. De hals bestaat uit drie cilinders die van elkaar gescheiden zijn, met gekleurde vloeistof in de karaf geeft dit een apart effect.

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Van één van de grootouders geweest.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

geplaatst door Paul Paris op 24 augustus 2016 om 06:10:

Inmiddels is dit raadsel opgelost. In het kader van de tentoonstelling over de A'damse School in het Stedelijk Museum, is het mogelijk voorwerpen te mailen die mogelijk uit de A.S.-periode zijn, of herkomst/functie onbekend is. Ingeborg de Roode (conservator Industriële Vormgeving Stedelijk Museum) was zo vriendelijk zich er in te verdiepen. Zeer waarschijnlijk niet afkomstig uit Nederland en is het Boheems glas, ongeveer uit de periode 1900-1910; gezien mijn familiegeschiedenis past dit goed. Was even op een dwaalspoor door de druppelmotieven (een A.S.kenmerk) . Wat mij betreft mag de redactie deze karaf afvoeren.

geplaatst door Redactie Platform Wendingen op 24 augustus 2016 om 13:59:

Goed dat hier uiteindelijk meer duidelijkheid over is! Het is inmiddels 'gedepubliceerd'. Voor de nieuwsgierigen is hier een foto van de karaf.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.