Introductie

De voorgeschiedenis van de graniver tegels van De Bazel start in 1919. De Bazel kan hiermee een grotere rol krijgen toebedeeld dan voorheen gedacht. Tot op heden werd aangenomen dat de tegels uit Italië afkomstig waren, maar niets is minder waar.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Graniver tegels, De Bazel
Type object Glas (unica)
Onderdeel van collectie Stadsarchief Amsterdam, Glasmuseum Leerdam
Materiaal Glas
Opdrachtgever(s) Glasfabriek Leerdam
Betrokken architect(en)
Betrokken kunstenaar(s)
Geplaatst in 1921
Huidige eigenaar Stadsarchief Amsterdam

Achtergrond

In een brief van Cochius aan De Bazel van 25 november 1919 over het nieuwe kantoorgebouw voor de glasfabriek in Leerdam, dat De Bazel voor Cochius getekend heeft, komen de schilderijen van Heijenbrock ter sprake, die daarin ook een plaats moeten krijgen. Tevens wenst hij De Bazel geluk met de 'Vijzelstraat". In een brief van De Bazel aan Cochius van 19 januari 1920 schrijft deze dat hij een paar stukjes 'glasmozaïek' (graniver), dat als vloermateriaal en wandbekleding wordt gebruikt, naar Cochius opstuurt met de vraag of die een dergelijk product in allerlei kleuren kan maken. De bedoeling is dan dat het nieuwe kantoorgebouw zowel van buiten als van binnen met dit eigen product wordt bekleed. In een brief van de zoon van De Bazel (zijn vader ligt met influenza te bed) geeft deze aan dat de monsters de goedkeuring van zijn vader hebben. "Ook is hij tevreden over de afgeslepen tegels en de zwarte, gemarmerde kleur heeft zijn voorkeur". In 1921 geeft de Glasfabriek Leerdam aan dat zij is geslaagd de tegels te vervaardigen die in kwaliteit overeenkomen met de wensen van De Bazel. Bron: expositie over het glaswerk van De Bazel in 'De Bazel', het stadsarchief van Amsterdam aan de Vijzelstraat, gevestigd in het v.m. kantoorgebouw van de Nederlandse Handelsmaatschappij en ontworpen in 1916 door De Bazel.

Exterieur

De 'schatkamer' (vroegere kluizen van de bank) van het stadsarchief zijn geheel bekleed met graniver tegels, gecombineerd met wand- en plafondbeschilderingen.

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Ik kwam ze tegen op de tentoonstelling over het glas van De Bazel in De Bazel.

Ingezonden door: Niko Koers

Niko Koers Geboren en getogen in Haarlem. Afgestudeerd in Delft TU/Bouwkunde/architectuur en volkshuisvesting. In die tijd was ik actief in het 'Kadijkencomité', om de aanvullende bouw en renovatie van 1000 woningen (waaronder het Entrepotdok) op het Kadijkseiland af te dwingen. Na mijn studie werkte ik tot 2012 als projectmanager bij de gemeente Amsterdam, mijn laatste functie was adjunct directeur van het Projectmanagement Bureau. De eerste projecten die ik leidde als projectleider voor het stadsvernieuwingsgebied De Pijp waren de renovaties van Amsterdamse School projecten als De Dageraad van Kramer & De Klerk (PL Takstraat, met de fameuze Joop van Stigt als renovatiearchitect) en de Diamantbuurt van Van Epen. De combinatie Haarlem (Van Loghem)-Delft (Bakema en Van Eijck)-Amsterdam hebben mij 'architectonisch' gevormd.
Sinds een aantal jaren ben ik actief betrokken bij Het Schip in de Initiatiefgroep Museum voor de Amsterdamse School, om de uitbreiding van het museum voor elkaar te boksen. Na mijn pensionering in 2012 ben ik actief geworden als essayist en uitgever. Deze combinatie maakte de vraag om hoofdredacteur van deze prachtige website voor mij onweerstaanbaar.

Reacties

geplaatst door W.O. Hofstede op 29 december 2015 om 12:11:

De zin "Ook is hij tevreden over de afgeslepen tegen en de zwarte, gemarmerde kleur hebben zijn voorkeur" is moeilijk te volgen; en wijkt ook af van de overeenkomstige zin in afbeelding 2: "Ook is hij tevreden over de afgeslepen tegels en de zwarte, gemarmerde kleur heeft zijn voorkeur".

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.