Introductie

Twee kleine beelden die verrassend veel zeggen over de geschiedenis van dit pand.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Consolefiguren, Overtoom 213 Amsterdam
Type object Beeld
Materiaal lavabasalt
Opdrachtgever(s) Philip Andries Warners
Betrokken architect(en) Johannes Warners
Betrokken kunstenaar(s) Hendrik van den Eijnde
Geplaatst in 1926
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar

Achtergrond

Twee opmerkelijke hoofden sieren de consoles bij de ingang van Overtoom 213. Hun gezichten drukken onverzettelijkheid en verzet uit. De stijl ervan is verwant aan de Amsterdamse School. Ze worden dan ook toegeschreven aan Van den Eijnde. Het gebouw zelf is overigens geen Amsterdamse School gebouw. In zijn biografie over Van den Eijnde noemt Ype Koopmans de stijl ervan "Duits-Oostenrijks". Eén van de figuren, met troffel en schietlood, verwijst naar het beroep van de opdrachtgever, de aannemer Philip Andries Warners, vader van de architect F.A. Warners. De andere figuur drukt te handen tegen de oren. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de geschiedenis van de bouw.

Ype Koopmans schrijft dat vader Warners het fortuin dat hij had gemaakt als bouwer van het Scheepvaarthuis wilde investeren in een royaal bedrijfspand, naar een ontwerp van zijn zoon Johannes (broer van de bekende F. A. Warners). Bij gebrek aan middelen was de bouw vanaf januari 1917 stil komen te staan. Pas jaren later, toen Warners ook weer de uitbreiding van het Scheepvaarthuis werd opgedragen, konden de werkzaamheden worden hervat. Intussen werd het ontwerp echter door de directie van de Amsterdamse dienst voor Bouw- en Woningtoezicht als verouderd beschouwd. Zij heeft Warners vervolgens nogal tegengewerkt. In een noot vermeldt Koopmans dat de brieven van beide partijen die in het dossier van Bouw- en Woningtoezicht worden bewaard "boekdelen spreken". Als we deze context kennen, snappen we de beelden beter.

Gebruikte bronnen

1. Ype Koopmans, H.A. van den Eijnde (Assen, 1994).

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Ik was er al vaak langs gekomen en ben blij dat ik nu de achtergrond ken van deze wat merkwaardige beelden.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit voorwerp.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.