Introductie

Tussen de wolven en de gieren staat het monument van de tweede directeur van Artis, Coenraad Kerbert.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Kerbertmonument Artis
Type object Gedenkteken
Materiaal Graniet, Brons
Huidige staat
Onderdeel van collectie Natura Artis Magistra, Amsterdam
Adres(sen) Plantagekerklaan 36
Postcode(s)
Plaats (provincie) Amsterdam
Land Nederland
Opdrachtgever(s) Natura Artis Magistra, Amsterdam
Betrokken architect(en)
Betrokken kunstenaar(s) B.W. Wierink, S.Klinkenberg en J.G.Siewers
Geplaatst in 1927
Huidige eigenaar Artis, Amsterdam
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer

Achtergrond

Het monument vormt met 6 andere tuinornamenten een rijksmounument. Oorspronkelijk stond dit als grafmonument tot 1990 op de Nieuwe Ooosterbegraafplaats te Amsterdam. Het is in 1927 gemaakt en bestaat uit een bronzenplaquette op steen met een gebeeldhouwde panter.

Exterieur

Dit grafmonument is een ontwerp van B.W.Wierink, de panter geboetseerd door S.Klinkenberg en gehakt door J.G.Siewers. De bronzen plaat is gedreven door H.G.Lantman.

Kerbert was directeur van Artis van 1890 tot aan zijn dood in 1927. Daarvóór was Kerbert vanaf 1882 hoofdconservator van Artis en was toen onder meer verantwoordelijk voor de bouw van het aquarium. Maar ook andere - nu nog bekende - objecten in Artis waren zijn idee zoals het Westermanmonument in de Hollandse Tuin; het Minangkabauhuis en de uilenruïne. Ook het leeuwenverblijf (nu het Kerbert Terras geheten ) is aan Kerbert te danken. Hier werden voor het eerst geen tralies gebruikt, maar een meer natuurlijke omgeving zoals rotspartijen en water als afscheiding waardoor zowel de mensen als de dieren een onbelemmerd uitzicht zullen krijgen.

Links

1. http://rijksmonumenten.nl/monument/518295/natura+artis+magistra+tuinvaas/amsterdam/
2. http://www.dodenakkers.nl/beroemd/maatschappij/143-kerbert.html

Professionele of persoonlijke band met dit object

Een opvallend object in Artis

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

geplaatst door Redactie Platform Wendingen op 28 november 2014 om 14:48:

Beste Paul, Zeer vervelend! Als noodoplossing hebben we nu deze bijdrage 'via de achterkant' gepubliceerd. Hij staat er mooi op!

geplaatst door Paul Paris op 28 november 2014 om 16:09:

Met dank,ik heb nu net de Einsteinturm als object ingevoerd en nu werkt alles wel goed.

Paul

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.