Introductie

Een beeldhouwwerk van Piet Kramer uit 1941 - vele jaren na de bloeiperiode van de Amsterdamse School (1915-1930) - dat nog helemaal de geest van de Amsterdamse School ademt.

Specificaties

Officiële of officieuze naam De ontwikkeling van de locomotief
Type object Ornament
Materiaal Zandsteen
Huidige staat
Adres(sen) Rhijnspoorplein 54
Postcode(s) 1018 GP
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Opdrachtgever(s)
Betrokken architect(en) Piet Kramer, Publieke Werken
Betrokken kunstenaar(s)
Geplaatst in 1941
Huidige eigenaar
Soort monument
Monumentnummer

Achtergrond

Het is makkelijk over het hoofd te zien, dit beeldhouwwerk op het Rhijnspoorplein van Piet Kramer. De ontwikkeling van de locomotief beeldt, in drie lagen met gestileerde weergaven van drie cruciale treintypen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland uit. Zo is daar ‘d’Arend’, waarmee in 1839 de eerste treinrit tussen Haarlem en Amsterdam werd gemaakt. In 1908 reed de eerste elektrische trein en in 1934 zag de dieseltrein het licht.

Het Rhijnspoorplein, in feite het stuk tussen de Sarphatistraat en de Mauritskade waar de Wibautstraat overgaat in de Weesperstraat, was tussen 1843 en 1939 de plek van het kopstation Weesperpoort. Van hieruit onderhield de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij de verbinding naar Utrecht en tussen 1881 en 1939 was het tevens het vertrekpunt van de Gooische Stoomtram. Toen het Amstelstation in 1939 werd geopend werd het station met gietijzeren overkapping afgebroken. Ter nagedachtenis aan het station kreeg de plek de huidige naam en werd in 1941 dit beeld van Piet Kramer onthuld. Het was oorspronkelijk onderdeel van brug 263, de Weesperpoortbrug. In de jaren 60 en 70 is de brug met de aanleg van de metro grondig gewijzigd, waardoor dit beeld een andere plek kreeg en nu min of meer los van de brug staat.

Exterieur

Het gestileerde karakter van de drie treinmodellen en de wijze waarop ze organisch uit de sokkel lijken voort te vloeien, geven het beeld een speelsheid die typerend voor de Amsterdamse School is. Ook de gebruikte typografie, met name van de jaartallen, past naadloos in deze traditie.

Recente ontwikkelingen

In 1991 reed een busje van de PTT tegen het beeld. De schoorsteen en een deel van de rookwolk van de Arend braken hierbij af. Het beeld werd gerestaureerd, maar de naden zijn nu nog goed zichtbaar.

Gebruikte bronnen

1. Sebas Baggelaar en Pim van Schaik, Piet Kramer. Bruggenbouwer van de Amsterdamse School (Stokerkade 2016).

Links

1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rhijnspoorplein
2. http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Amsterdam_O/locomotief.htm
3. http://www.paularnoldussen.nl/standbeelden/10-kramer.html

Professionele of persoonlijke band met dit object

Typisch zo'n beeld waar je tig keer langs loopt zonder het in de gaten te hebben, maar als je het eenmaal kent niet langs kan lopen zonder er even bewonderend naar te kijken.

Ingezonden door: Marcel Westhoff

Marcel Westhoff

Reacties

Geen reacties voor dit object.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.