Introductie
Een van twee enigszins vergeten ontwerpen van Piet Kramer. Begrijpelijk gezien de huidige ligging, maar terecht si dat zeker niet.
Een van twee enigszins vergeten ontwerpen van Piet Kramer. Begrijpelijk gezien de huidige ligging, maar terecht si dat zeker niet.
Officiële of officieuze naam | Brug 537, Amsterdamse Bos |
---|---|
Type object | Brug |
Materiaal | Baksteen, Staal, Graniet, Smeedijzer |
Huidige staat | |
Adres(sen) | Burgemeester A. Colijnweg |
Postcode(s) | 1182 |
Plaats (provincie) | Amstelveen (Noord-Holland) |
Land | Nederland |
Opdrachtgever(s) | Gemeente Amsterdam |
Betrokken architect(en) | Piet Kramer, Publieke Werken |
Betrokken kunstenaar(s) | |
Geplaatst in | 1938 - 1939 |
Huidige eigenaar | Gemeente Amsterdam |
Soort monument | Gemeentelijk monument |
Monumentnummer |
In het tussen 1934 en 1964 aangelegde Amsterdamse Bos vinden we maar liefst 69 bruggen van de hand van meesterbruggenbouwer Piet Kramer. In zijn ontwerpen hield Kramer, net als bij 'zijn' stadsbruggen in Amsterdam, rekening met de omgeving en waren zijn ontwerpen fantasievol en uniek; geen enkele brug is compleet identiek aan een andere. Brug 537 en brug 536 zijn ontworpen in 1938 en kwamen een jaar later klaar. Het ontwerp van de keermuren en dergelijke is van 1939, maar deze kwamen pas in 1946 gereed.
De zusterbruggen zijn enigszins ondergeschoven kindjes in het rijke oeuvre van Piet Kramer. De beide bruggenboeken waar we bij onderzoek voor Wendingen veel gebruik van maken besteden er nauwelijks aandacht aan. Helemaal onbegrijpelijk is dat niet. Deze twee bruggen liggen nu letterlijk onder de rook c.q. fijnstof van de A9 die dwars door het Amsterdamse Bos dendert en deze in tweeën splijt. Dat was vanaf het moment dat deze bruggen opgeleverd werden tot de aanleg van de snelweg wel een ander verhaal. De Burgemeester A. Colijnweg waar beide bruggen in lagen was in het begin een lommerijke klinkerweg met een aparte fietsbaan. De A9 kwam hier in 1969-1970 naast te liggen.
Hoewel: bruggen. De twee overbruggingen zijn in feite viaducten - zo worden ze ook in de bouwdossiers aangeduid - en zijn daarmee, samen met bijvoorbeeld de Vondelbrug, een van de weinige ontwerpen van dit type brug van de hand van Piet Kramer. De meest westelijk gelegen brug 536 over de Nieuwe Meerlaan en het ernaast gelegen water heeft een langere overbrugging dan brug 537, respectievelijk 32 tegenover 20 meter.
Het mooie van de zusterviaducten is het vrije zicht op de zogenaamde portalen, de stalen bogen waarop het wegdek rust, al zijn ze hier wel enigszins weggewerkt. Het geeft de brug niettemin van onderaf een stoere industriële uitstraling. Een trappetje leidt naar de hoger gelegen Colijnweg en toegang tot het fietspad. Aan de zuidzijde loopt de keermuur, met granieten afsluitstuk, ver door voorbij de nieuwere fietsbrug, als een soort baken van de brug die komen gaat.
1. | Plattegrond van Het Amsterdamse Bos. (Plattegrond met brugnummers. 2010). |
1. | https://archief.amsterdam/inventarissen/file/c3c81e3589c36413f888581084f4aea4 |
Bruggen 536 en 537 zijn unieke exemplaren in zowel het Bos als het oeuvre van Kramer. Wat meer respect is op z'n plaats! :)
Geen reacties voor dit object.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.