Introductie

Een van de weinige Kramerbruggen in het Amsterdamse Bos die ook voor het autoverkeer geschikt is.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Brug 525, Amsterdamse Bos
Type object Brug
Materiaal Beton, Hout, Smeedijzer
Huidige staat
Adres(sen) De Duizendmeterweg
Postcode(s) 1182 DC
Plaats (provincie) Amstelveen (Noord-Holland)
Land Nederland
Opdrachtgever(s) Gemeente Amsterdam
Betrokken architect(en) Piet Kramer, Publieke Werken
Betrokken kunstenaar(s)
Geplaatst in 1938
Huidige eigenaar Gemeente Amstelveen
Soort monument Gemeentelijk monument
Monumentnummer

Achtergrond

Een bijzonder onderdeel van de collectie bruggen in het Amsterdamse Bos vormen de 67 bruggen van architect Piet Kramer. Geen van de 67 bruggen van Piet Kramer zijn gelijk. Kramer zocht bij de ontwerpen naar een samenhang tussen constructie, materiaalgebruik, kleurgebruik, de omgeving en vormgeving. Het grootste deel is in hout uitgevoerd, maar er zijn ook bakstenen en stalenbruggen en enkele grote bruggen van gewapend beton. Niet alleen in materiaalgebruik, maar ook in vorm en detaillering is een grote variatie te zien.

Omdat over de hoofdroutes auto’s moesten kunnen rijden ontwierp Kramer ook betonnen bruggen in verschillende typen: van strakke boogbruggen in gewapend beton tot stevige bruggen met een haast vestingwerkachtige uitstraling.

Exterieur

Brug 525 ligt aan het begin van De Duizendmeterweg in het noordelijke deel van het Amsterdamse Bos. De brug werd oorspronkelijk geheel door een houten constructie gedragen. De onderste delen van de jukken zijn inmiddels van beton.

Kramer schepte er een groot plezier in telkens verschillende varianten te ontwerpen voor de beëindiging van het hekwerk aan zijn bruggen. De relingen van de balustrade hebben een verschillende lengte en buigen aan de uiteinden naar beneden in een spitse punt.

Gebruikte bronnen

1. Wim de Boer en Peter Evers, Amsterdamse Bruggen 1910-1950 (Amsterdam 1983).
2. Sebas Baggelaar en Pim van Schaik, Piet Kramer. Bruggenbouwer van de Amsterdamse School (Stokerkade 2016).

Links

1. http://zoeken.hetnieuweinstituut.nl/nl/projecten/detail/b9d8f98e-98d0-53f1-a698-b8b97a0bbad7

Professionele of persoonlijke band met dit object

Eén van de bruggen van Kramer die ook geschikt is voor autoverkeer.

Ingezonden door: Annemarieke Verheij

Annemarieke Verheij Geboren en getogen in Amsterdam. De unieke bouwwerken van de Amsterdamse School zijn voor mij een vertrouwd beeld met opa's en oma's die allen in Oud Zuid woonden. In de jaren 80 werkte ik als reservist bij PTT Post en heb regelmatig op het postkantoor Gerard Terborgstraat (onderdeel van Het Nieuwe Huis op het Roelof Hartplein) gewerkt. Ook heb ik een dag op het postkantoortje op het Spaardammerplantsoen mogen doorbrengen. Helaas was ik in die tijd nog niet zo actief aan het fotograferen dat ik de interieurs op beeld heb vastgelegd.
Ik werk 4 dagen per week op de administratie Vergunningen van de Gemeente Amstelveen (en Aalsmeer). In mijn vrije tijd wandel ik veel, waarbij de camera altijd meegaat. De laatste tijd heb ik een toenemende interesse in de prachtige Amsterdamse School-stijl en ga regelmatig actief op zoek naar gebouwen of objecten.
Professionele kennis heb ik niet, maar met mijn beeldmateriaal en goed zoekwerk op internet hoop ik toch regelmatig een bijdrage te kunnen leveren aan deze mooie website.

Reacties

Geen reacties voor dit object.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.