Introductie

De zogenaamde Prinsessebrug nabij het Beatrixpark is een typische Piet Kramer-brug, maar werd pas in 1955 opgeleverd!

Specificaties

Officiële of officieuze naam Brug 422 (vm Prinsessebrug), Amsterdam
Type object Brug
Materiaal
Huidige staat
Adres(sen) Diepenbrockstraat
Postcode(s) 1078 KH
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Opdrachtgever(s) Gemeente Amsterdam
Betrokken architect(en) Piet Kramer, Publieke Werken
Betrokken kunstenaar(s)
Geplaatst in 1955
Huidige eigenaar Gemeente Amsterdam
Soort monument
Monumentnummer

Achtergrond

Piet Kramer maakte het ontwerp van deze brug over de Boerenwetering al lang voor de bouw, namelijk in 1941. Plannen voor deze brug en andere bruggen in Amsterdam Zuid waren er al sinds 1931. De bouw startte echter pas in 1954, waarna de brug in 1955 werd opgeleverd. De brug vermeldt de datum 1954. Vanaf 1933 lag er een houten noodbrug, die aanvankelijk alleen toegankelijk was voor voetgangers, later ook voor fietsers, maar niet voor ander verkeer. De brug heeft nooit een officiële naam gehad. Tot 2016 stond zij officieus te boek als de Prinsessebrug, vernoemd naar prinses Beatrix en het nabije Beatrixpark.

Exterieur

Deze vaste plaatbrug in Amsterdam-Zuid verbindt de Diepenbrockstraat met de Wielingenstraat. Het zuidwestelijke landhoofd is gelegen in het Beatrixpark, het zuidoostelijk deel ligt net niet op het terrein van de RAI Amsterdam. De brug toont een mengeling van baksteen en natuursteen, evenals siersmeedijzer. De siersmeedijzeren hekken zijn als geheel vrij eenvoudig uitgevoerd, maar hebben aan de zijkanten, in het midden en aan de bovenkant organische motieven.

De noordkant kent slechts een siersmeedijzeren hek (gelijk aan dat van de zuidzijde) tussen twee landhoofden. De zuidkant is een heel bouwwerk geworden met maar liefst vier zitbanken en hoogteverschillen. Kenmerkend zijn de gepolijst granieten letters en cijfers die op de trapsgewijs verhoogde borstweringen zijn aangebracht, ANNO aan de kant van de Wielingenstraat, 1954 aan de kant van de Diepenbrockstraat. Op de onderste trede van de borstwering is aan beide zijden een granieten lotusbloem aangebracht op een ronde basis. De vier zitbanken betreffen twee halfronde banken aan de waterzijde en twee rechte banken aan de straatzijde. De halfronde banken liggen op een soort terras. De terrassen hebben ook een smeedijzeren reling, deze is vooral functioneel en nauwelijks versierd.

Toen de brug werd getekend lag deze nog aan de rand van de stad en boden de terrassen uitzicht op het water en het groen. Een tekening in het Kramer archief in Het Nieuwe Instituut, hier afgebeeld, toont dat Kramer oorspronkelijk een boom had gepland in elk van de rondingen van de landhoofden aan de zuidkant. Ook had hij een dier in gedachten als bekroning van de granieten meerpalen aan de zuidkant. De uiteindelijke versie heeft een platte bekroning met een sierrand.

Recente ontwikkelingen

In 2008 is de brug gerenoveerd. Tot 2016 stond zij officieus te boek als de Prinsessebrug. In juli 2016 wilde de gemeente af van officieuze benamingen en liet de bevolking kiezen tussen de officieuze naam officieel maken, een verzoek tot nieuwe vernoeming insturen dan wel de brug anoniem door het leven te laten gaan. Er werd toen voor de laatste optie gekozen.

Gebruikte bronnen

1. Sebas Baggelaar, Pim van Schaik, Piet Kramer, Bruggenbouwer van de Amsterdamse School (Amsterdam, 2016).
2. W. de Boer en Peter Evers, Amsterdamse bruggen, 1910-1950 (Amsterdam 1983).

Links

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_422

Professionele of persoonlijke band met dit object

Fascinerend om te lezen dat deze brug met zijn uitgesproken jaren 20-30 uitstraling pas in 1955 werd geopend!

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit object.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.