Introductie
Bij de modernisering van de Vijzelstraat werd brug 41 gemaakt: geschikt voor autoverkeer.
Bij de modernisering van de Vijzelstraat werd brug 41 gemaakt: geschikt voor autoverkeer.
Officiële of officieuze naam | Brug 41, Keizersgracht-Vijzelstraat |
---|---|
Type object | Brug |
Materiaal | Staal, Graniet, Smeedijzer |
Huidige staat | |
Adres(sen) | Keizersgracht-Vijzelstraat |
Postcode(s) | |
Plaats (provincie) | Amsterdam (Noord-Holland) |
Land | Nederland |
Opdrachtgever(s) | Gemeente Amsterdam |
Betrokken architect(en) | Piet Kramer, Publieke Werken |
Betrokken kunstenaar(s) | |
Geplaatst in | 1922 - 1923 |
Huidige eigenaar | Gemeente Amsterdam |
Soort monument | |
Monumentnummer | 518392 |
Deze vaste plaatbrug was een van de eerste bruggen in de oude stadskern die werd verbouwd. Leuning van smeedijzeren. De voorkant van de pijlers is trapsgewijs gebouwd, zoals bij de bruggen nr. 29 en nr. 43. Aan de landhoofden zijn er twee moderne zuilen met een bolle vorm op de top. Daarop is het wapen van Amsterdam gebeeldhouwd. De brug is gemeentelijk- en tevens rijksmonument.
1. | Wim de Boer en Peter Evers, Amsterdamse bruggen, 1910-1950 (Amsterdamse Raad voor de Stedebouw 1983). |
1. | https://zoeken.hetnieuweinstituut.nl/nl/projecten/detail/b6729631-6738-551d-b48e-575b6312fd42 |
2. | https://nl.wikipedia.org/wiki/Johanna_Borskibrug |
3. | https://www.monumenten.nl/monument/53662 |
Geen reacties voor dit object.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.