Introductie
Van de 19-eeuwse volkswijk De Pijp naar de moderne Rivierenbuurt.
Van de 19-eeuwse volkswijk De Pijp naar de moderne Rivierenbuurt.
Officiële of officieuze naam | Brug 404, Barbiersbrug |
---|---|
Type object | Brug |
Materiaal | |
Huidige staat | |
Adres(sen) | Ferdinand Bolstraat |
Postcode(s) | 1072 MG |
Plaats (provincie) | Amsterdam (Noord-Holland) |
Land | Nederland |
Opdrachtgever(s) | Gemeente Amsterdam |
Betrokken architect(en) | Piet Kramer, Publieke Werken |
Betrokken kunstenaar(s) | Hildo Krop |
Geplaatst in | 1928 |
Huidige eigenaar | Gemeente Amsterdam |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 527855 |
Architect Piet Kramer ontwierp deze vaste brug over het Amstelkanaal in Amsterdam-Zuid in 1927 en in 1928 werd hij uitgevoerd. De brug kreeg nummer 404.
Kramer maakte al in 1917 een ontwerp, dat is vastgelegd op een serie ontwerptekeningen die in het eerste jaargang van het tijdschrift Wendingen (1918) werden afgedrukt. Deze proefontwerpen geven een aardig beeld van Kramers ideeën omtrent de vormgeving van bruggen in die tijd. Eén van de schetsontwerpen laat een brug-gebouw combinatie zien over het Amstelkanaal. Het bouwwerk, dat een zalenverhuurcomplex moest huisvesten, staat op vier dikke poten. In deze poten moesten de ingangen tot het complex en vier winkeltjes komen. De verdiepingen erboven bestaan uit gesloten vierkante plattegronden met in het midden een vide. Over de brug, onder het gebouw, zou de tram komen te rijden. De hele opzet paste wel bij de monumentaliteit van plan Zuid.
Uiteindelijk koos de de Commissie Zuid in 1927 voor een tweede ontwerp, dat in 1928 werd uitgevoerd. Er kwam geen groot bouwwerk maar in plaats van de vier poten uit het eerste ontwerp vier bakstenen brughuisjes met daarin winkeltjes. Daarmee zijn het waarschijnlijk de enige brugwachtershuisjes in Nederland die nooit door brugwachters zijn gebruikt om de brug te bedienen. Steunend op een oude traditie in Amsterdam moest de huuropbrengst van de huisjes een deel van de onderhoudskosten van de brug goedmaken. Op een van de ontwerptekeningen wordt dan ook vermeld dat de huur per huisje 500 gulden bedraagt, toentertijd een heel bedrag.
In 2011 heeft de bewonerspartij Vereniging Ons Zuid een initiatiefvoorstel ingediend om de nu nog naamloze brug naar de bouwstijl de "Amsterdamse Schoolbrug" te noemen, maar dat voorstel werd niet aangenomen. Een voorstel om de brug te vernoemen naar de familie Barbiers, die verschillende kunstschilders heeft voortbracht, werd wel op 6 december 2016 aangenomen.
1. | Wim de Boer en Peter Evers, Amsterdamse bruggen, 1910-1950 (Amsterdamse Raad voor de Stedebouw 1983). |
1. | https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbiersbrug |
2. | https://www.monumenten.nl/monument/60676 |
3. | http://www.zuidelijkewandelweg.nl/archief/architectuur/brug%20404/brug404.htm |
Eén van de meest karakteristieke Kramer bruggen door de vier bijzondere huisjes.
Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen.
Mijn Amsterdamse Schoolfoto's worden gebruikt in tijdschriften, brochures, boeken en bij tentoonstellingen. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vrijwel dagelijks: https://twitter.com/gertjan_lobbes
Geen reacties voor dit object.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.