Introductie

Van de 19-eeuwse volkswijk De Pijp naar de moderne Rivierenbuurt.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Brug 404, Barbiersbrug
Type object Brug
Materiaal
Huidige staat
Adres(sen) Ferdinand Bolstraat
Postcode(s) 1072 MG
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Opdrachtgever(s) Gemeente Amsterdam
Betrokken architect(en) Piet Kramer, Publieke Werken
Betrokken kunstenaar(s) Hildo Krop
Geplaatst in 1928
Huidige eigenaar Gemeente Amsterdam
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 527855

Achtergrond

Architect Piet Kramer ontwierp deze vaste brug over het Amstelkanaal in Amsterdam-Zuid in 1927 en in 1928 werd hij uitgevoerd. De brug kreeg nummer 404.

Kramer maakte al in 1917 een ontwerp, dat is vastgelegd op een serie ontwerptekeningen die in het eerste jaargang van het tijdschrift Wendingen (1918) werden afgedrukt. Deze proefontwerpen geven een aardig beeld van Kramers ideeën omtrent de vormgeving van bruggen in die tijd. Eén van de schetsontwerpen laat een brug-gebouw combinatie zien over het Amstelkanaal. Het bouwwerk, dat een zalenverhuurcomplex moest huisvesten, staat op vier dikke poten. In deze poten moesten de ingangen tot het complex en vier winkeltjes komen. De verdiepingen erboven bestaan uit gesloten vierkante plattegronden met in het midden een vide. Over de brug, onder het gebouw, zou de tram komen te rijden. De hele opzet paste wel bij de monumentaliteit van plan Zuid.

Uiteindelijk koos de de Commissie Zuid in 1927 voor een tweede ontwerp, dat in 1928 werd uitgevoerd. Er kwam geen groot bouwwerk maar in plaats van de vier poten uit het eerste ontwerp vier bakstenen brughuisjes met daarin winkeltjes. Daarmee zijn het waarschijnlijk de enige brugwachtershuisjes in Nederland die nooit door brugwachters zijn gebruikt om de brug te bedienen. Steunend op een oude traditie in Amsterdam moest de huuropbrengst van de huisjes een deel van de onderhoudskosten van de brug goedmaken. Op een van de ontwerptekeningen wordt dan ook vermeld dat de huur per huisje 500 gulden bedraagt, toentertijd een heel bedrag.

Exterieur

Het fraaie smeedwerk van de balustrade lijkt geïnspireerd op de golven van het water en de tuigage van schepen. De huisjes hebben mooie houten en bakstenen details en een sierlijk metalen topornament. Op de brughoofden vier beeldhouwwerken ontworpen door Hildo Krop. Het gaat om een faunskop tot de kin in golvend water, een opgerolde slang omgeven door golvend water, een kop in de golven en een vis in het water.

Recente ontwikkelingen

De huisjes zijn nog altijd in gebruik, tegenwoordig onder meer als kantoor, schoonheidssalon en pizza afhaal. In 2004 werd de brug tot rijksmonument verklaard "wegens de architectuurhistorische en typologische waarde, vanwege de expressionistische vormgeving van de brug en de bijbehorende brughuisjes en vanwege het beeldhouwwerk van Hildo Krop. De brug heeft stedenbouwkundige waarde vanwege de beeldbepalende liggende over het Amstelkanaal. De brug is gaaf in hoofdvorm en in onderdelen."

In 2011 heeft de bewonerspartij Vereniging Ons Zuid een initiatiefvoorstel ingediend om de nu nog naamloze brug naar de bouwstijl de "Amsterdamse Schoolbrug" te noemen, maar dat voorstel werd niet aangenomen. Een voorstel om de brug te vernoemen naar de familie Barbiers, die verschillende kunstschilders heeft voortbracht, werd wel op 6 december 2016 aangenomen.

Gebruikte bronnen

1. Wim de Boer en Peter Evers, Amsterdamse bruggen, 1910-1950 (Amsterdamse Raad voor de Stedebouw 1983).

Links

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbiersbrug
2. https://www.monumenten.nl/monument/60676
3. http://www.zuidelijkewandelweg.nl/archief/architectuur/brug%20404/brug404.htm

Professionele of persoonlijke band met dit object

Eén van de meest karakteristieke Kramer bruggen door de vier bijzondere huisjes.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit object.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.