Introductie

Brug nr. 189. Oftewel, de Oetewalerbrug. Eén van de vele bruggen ontworpen door Piet Kramer, werkzaam als esthetisch adviseur van de afdeling 'Bruggen' van de Dienst der Publieke Werken Amsterdam. Op de meeste bruggen is het beeldbouwwerk verzorgd door Hildo Krop. Brug 189 en brug 259 zijn de enige met beeldhouwwerk van A. Remiëns.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Brug 189, Oetewalerbrug
Type object Brug
Materiaal baksteen en natuursteen
Huidige staat
Adres(sen) Linnaeusstraat
Postcode(s) 1092 HK
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Opdrachtgever(s) Gemeente Amsterdam
Betrokken architect(en) Piet Kramer, Publieke Werken
Betrokken kunstenaar(s) Adriaan Remiëns
Geplaatst in 1925
Huidige eigenaar Gemeente Amsterdam
Soort monument
Monumentnummer

Achtergrond

De Oetewalerbrug is de verbinding van de Linnaeusstraat met de Middenweg over de ringvaart van de Watergraafsmeer. De oude wipbrug uit 1903 werd korte tijd nadat de Watergraafsmeer geannexeerd was door Amsterdam (1-1-1921) vervangen door de huidige brug van Piet Kramer. De brug is op 31 januari 1925 geopend.

Exterieur

De brede, vaste, bakstenen brug is versierd met natuurstenen incrustaties en op drie uiteinden gelijke beeldhouwwerken, die zeedieren voorstellen, van J.A. Remiëns. De balustrades lopen aan het eind rond weg, behalve aan de Linnaeuskant bij de Hema, wat de brug een nog breder aanzien geeft.

Van de “publiekskant” zijn de incrustaties horizontaal afgesneden. Aan de waterkant, waar niemand ze ziet want de ringvaart is niet bevaarbaar, lopen ze uit in een punt en zijn ze allemaal met dezelfde voorstelling uitgehakt. Wat het voorstelt is niet meer zichtbaar. Met wat fantasie kun in de best bewaarde exemplaren de zwaan, het symbool van de Watergraafsmeer, zien. Of dat ook werkelijk zo is, weet ik niet.

Ik loop al meer dan 60 jaar over deze brug en totdat ik hem voor WENDINGEN ging fotograferen had ik nog nooit de kunstwerken aan waterzijde opgemerkt. Van de 3 beeldhouwwerken op de uiteinden van de balustrades is alleen die op de hoek van de Transvaalkade nog in redelijke staat. De tijd en de weersomstandigheden hebben danig aan de kunstwerken geknaagd.

Het vierde uiteinde, bij de Hema heeft geen figuratieve voorstelling. Ik weet niet of die er ooit geweest is. Tegenwoordig is het uiteinde van de balustrade onderdeel van de muur van de Hema. Vroeger was dat niet zo. Tussen de Hema en de brug was een fietsenstalling die aan de kant van de Linnaeusstraat en de ringvaart open was. Langs het water was wel een balustrade. Het was een bewaakte stalling waar voor 10 cent op je fiets werd gepast.

Later, maar dat is inmiddels ook al jaren geleden is de stalling bij de Hema getrokken. De naam van de brug is in de “samensmelting” ingemetseld. Uitgehakt in natuursteen. Zo te zien van latere datum en in een hardere steensoort dan de andere beeldhouwwerken.

Gebruikte bronnen

1. Wim de Boer en Peter Evers, Amsterdamse bruggen, 1910-1950 (Amsterdamse Raad voor de Stedebouw 1983).
2. Jaap Kruizinga en Onno Boer, XYZ van Amsterdam.

Links

1. http://zoeken.nai.nl/CIS/project/15250

Professionele of persoonlijke band met dit object

Ik loop al meer dan 60 jaar over deze brug.

Ingezonden door: Corrie Groen- Pickhard

Corrie Groen- Pickhard

Reacties

geplaatst door Corrie Groen- Pickhard op 21 december 2018 om 21:56:

Onderstaand bericht is verspreid door de Gemeente Amsterdam: 10 december 2018. De Oeterwalerbrug (brug 189) over de Ringvaart is afgesloten voor vrachtwagens en bussen die de stad uitrijden. Trams rijden met aangepaste snelheid. Fundering aangetast. Uit onderzoek blijkt dat de fundering van brug 189 (Oetewalerbrug) over de Ringvaart niet voldoet aan de eisen voor een drukke weg als de Middenweg - Linnaeusstraat (S113). De oorzaak is een bacteriële aantasting van een gedeelte van de houten funderingspalen. Om dat deel van de fundering van de brug te ontlasten, beperken we het zware verkeer dat de stad uitrijdt. We gaan onderzoeken welke maatregel nodig is: de brug versterken of vernieuwen. De brug is op 11 december 2018 afgesloten voor zwaar verkeer richting A10. Onduidelijk is voor hoe lang.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.