Introductie
Een late brug van Kramer.
Een late brug van Kramer.
Officiële of officieuze naam | Brug 169, Oude Kinkerbrug |
---|---|
Type object | Brug |
Materiaal | Baksteen, Gietijzer |
Huidige staat | |
Adres(sen) | Kinkerstraat |
Postcode(s) | 1053 |
Plaats (provincie) | Amsterdam (Noord-Holland) |
Land | Nederland |
Opdrachtgever(s) | Gemeente Amsterdam |
Betrokken architect(en) | Piet Kramer, Publieke Werken |
Betrokken kunstenaar(s) | Ton Kalle |
Geplaatst in | 1955 |
Huidige eigenaar | |
Soort monument | |
Monumentnummer |
De relatief smalle brug uit 1890 over de Singelgracht die de Elandsgracht en de Kinkerstraat verbond, voldeed niet meer door het toegenomen verkeer. In 1954 werd begonnen met de bouw van de nieuwe, bredere brug, geschikt voor auto’s, trams en voetgangers. Het ontwerp hiervoor had Piet Kramer in 1948 gemaakt.
1. | Frank Smit, Bruggen in Amsterdam. Infrastructurele ontwikkelingen en brugontwerpen van 1850 tot 2010 (Utrecht 2010). |
2. | W. de Boer en Peter Evers Amsterdamse bruggen, 1910-1950 (Amsterdam, 1983). |
1. | http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Amsterdam_C/Oude%20Kinkerbrug.htm |
2. | http://adambeeldenva1900.blogspot.nl/2013/04/ton-kalle-half-cirkelvormige-elementen.html |
Deze brug doet door het vele verkeer, achterstallig onderhoud, vage types die er rondhangen en het straatafval rommelig aan, maar kijk hier doorheen en zie hoe Kramer heeft getracht (en grotendeels is geslaagd) om een brug te creëren die aansluit bij zijn eerdere werk.
Geen reacties voor dit object.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.