Introductie

Ook het interieur van deze kerk is geheel door architect Jantzen ontworpen: van het glas in lood tot de rijnummers van de kerkbanken.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Pauluskerk Oegstgeest - interieur
Type object
Materiaal
Opdrachtgever(s) Hervormde Gemeente Oegstgeest
Betrokken architect(en)
Betrokken kunstenaar(s)
Geplaatst in 1932
Huidige eigenaar Stichting Pauluskerk Oegstgeest

Achtergrond

De ontstaansgeschiedenis van de kerk wordt beschreven onder het exterieur.

Interieur

Het interieur met zijn paraboolvormige kerkzaal is een Gesamtkunstwerk, geheel ontworpen door Jantzen. Het is op aanpassingen na gaaf bewaard gebleven. Originele kerkbanken staan nog op het balkon, met als bijzonderheid de rijnummers die uitgezaagd zijn in metaal. Schitterend lettertype! Dezelfde letters vinden we in de Jeruzalemkerk in Amsterdam, ook van Jantzen.

Net als de zendelingen van het Zendingshuis op de grond waarvan de naar hem genoemde kerk staat, maakte de 'apostel' Paulus vele reizen om het geloof te verkondigen. Paulus was aanvankelijk een fanatieke vervolger van christenen, maar werd toen 'geslagen' door het licht van Christus vanuit de hemel. Dit is de voorstelling van het glas in lood in de toren, vanuit de kerk zichtbaar tussen het orgel. Paulus kwam tot inkeer en werd een late apostel. In de rijen ramen aan de noordzijde van de kerk is sprake van voorstellingen van de oude wereld, in die aan de zuidzijde zien we voorstellingen van de nieuwe wereld. Veel afgebeelde onderwerpen komen in drievoud voor: drie hijskranen, drie hutten, drie wolkenkrabbers. Ook elders in en om het gebouw speelt de drie - van de heilige drie-eenheid - een grote rol. Drie treden leiden naar de ingang, aan de voorgevel zien we drie banden en drie strakke lijnen, de houten kansel met ingebouwd doopvont heeft drie decoratieve banden, drie grote lantaarns verlichten de ruimte. Alles is door Jantzen ontworpen, zelfs deurknoppen, trapleuningen en lichtarmaturen. Voor de kansel lag oorspronkelijk een handgeknoopt tapijt gemaakt door de dames van de Werkmansbond.

De Pauluskerk in Oegstgeest is één van de relatief vele kerken waarin glas in lood van Jantzen is bewaard. In vergelijking met de eerder gebouwde kerkruimte Wester-wijk en de Jeruzalemkerk, allebei in Amsterdam, zien we een verandering. Het glas in lood in de eerdere gebouwen bestaat uit kleine felgekleurde stukken glas, die in lood zijn gezet. De contouren van objecten en lichamen worden meestal door het lood gevormd. In Oegstgeest zijn links en rechts van de inham van de toren twee ramen te vinden die nog aansluiten op die stijl. In de overige ramen in de Pauluskerk is echter voornamelijk sprake van beschilderd glas.

Recente ontwikkelingen

Het gebouw fungeert niet meer uitsluitend als kerk, maar is in 2007 omgebouwd tot een cultureel centrum. Bij de rechterentree van de kerk is tijdens de renovatie een serre ontworpen. De eigendom is overgegaan naar de Stichting Pauluskerk Oegstgeest. Het doel van de stichting is exploitatie en onderhoud van het gebouw om daarmee het gebouw als cultuurgoed en rijksmonument te behouden. Tweede doel is het gebouw open te stellen voor iedereen die zich bezig houdt met spiritualiteit, kunst en cultuur in brede zin. Dit betekent bijvoorbeeld dat het gebouw op zondagen wordt gebruikt door de Volle Evangelie Gemeente Oegstgeest, er vinden muziek- en balletlessen plaats en het is te huur voor trouwerijen.

Links

1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pauluskerk_(Oegstgeest)
2. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Jantzen
3. http://www.kerklocaties.nl/kerklocaties/629-pauluskerk-oegstgeest
4. http://www.cultuurhuisdepaulus.nl/over-cultuurhuis-de-paulus/
5. http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/103389-geschiedenis-pauluskerk-oegstgeest-ontrafeld.html

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Het gebouw was al vastgelegd door Richard Keijzer, maar het aantal foto's van het interieur was nog beperkt. In de zomer van 2016 had ik de gelegenheid het interieur en met name de prachtige glas in lood ramen uitgebreid te fotograferen.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit voorwerp.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.