Specificaties

Officiële of officieuze naam Doopsgezinde kerk, Aalsmeer - interieur
Type object Interieur / ameublement
Materiaal
Ontworpen voor gebouw Doopsgezinde kerk, Aalsmeer - exterieur
Opdrachtgever(s) Doopsgezinde gemeente Aalsmeer
Betrokken architect(en) Jan Frederik Staal
Betrokken kunstenaar(s) J. Havermans
Geplaatst in 1926 - 1927
Huidige eigenaar Doopsgezinde gemeente Aalsmeer

Achtergrond

Deze doopsgezinde kerk (op nr. 55) met voormalige kosterwoning (nr. 53), behorende bij het complex 'Doopsgezinde kerk Zijdstraat', is in 1926-1927 gebouwd naar het ontwerp van J.F. Staal (1879-1940). Het is opgetrokken in de stijl van de Amsterdamse School, met elementen uit de doopsgezinde kerkbouw en de Nieuwe Zakelijkheid. De kerk ligt in het centrum van Aalsmeer: de voorzijde aan de Zijdstraat, de achterzijde aan de Gedempte Sloot. Meer over de achtergrond en het exterieur is hier te vinden.

Interieur

Het oorspronkelijke interieur is nog grotendeels aanwezig. De kerkzaal is twee verdiepingen hoog en ontvangt het meeste licht via een reeks dakkapellen in de beide dakschilden. De wanden, tegenwoordig wit gepleisterd, waren oorspronkelijk lichtgrijs. In de ruimte hangt een twintigtal oorspronkelijke peervormige lampen. Op de vloer liggen zwartgelakte grenen delen. De oorspronkelijke kerkstoeltjes zijn niet meer aanwezig. Kerkbanken, waaronder kerkeraadsbanken evenwijdig aan de preekstoel, zijn opgenomen in de rondlopende lambrisering. Zij hebben donkergroene voorkanten en zijkanten. De lambrisering bestaat uit horizontale geprofileerde lijsten in grijs, oker, zwart en rood. Deze kleuren keren terug in de kerkbanken.

Tegen de noordoostmuur bevindt zich een blokvormige orgelkas die aansluit op de inrichting van de kerkruimte. Daaronder bevindt zich centraal op de doopvloer de preekstoel, bestaande uit een borstwering op een verhoging, voorzien van houten elementen. Deze elementen zijn overwegend donkergroen met grijze, oker, zwarte en rode accenten.

Twee identieke smalle trappen aan de voorzijde leiden naar de gaanderij. De muren van de trappen zijn voorzien van horizontale geprofileerde lijsten in groengeel, grijs, oker, zwart en rood. Op de gaanderij, met een balustrade bestaande uit grijs gelakte panelen met rode en gele accenten, staan drie bankenblokken die naar achteren oplopen. Hierachter bevindt zich het grote raam van de voorgevel.

Boven de gaanderij bevinden zich in de hoeken twee sculpturen die de vier evangelisten voorstellen, vervaardigd door J. Havermans. De oorspronkelijke gaanderij is vergroot en aan de onderzijde grotendeels dichtgezet. Het plafond van de kerkzaal wordt gedragen door een stalen frame. Hierboven bevindt zich een ruimte van enkele meters hoog tussen het plafond van de kerkzaal en het dakbeschot.

Bijzondere vermelding verdienen nog de langwerpige glas-in-loodramen in deuren en aan weerzijden van de hoofdingang. In de vestibule zijn de wanden met vierkante grijsblauw geglazuurde tegeltjes bekleed. Meteen na de vestibule valt het oog op een bel, die in een houten frame hangt en die volledig in de kleuren van het houtwerk van de kerk is geschilderd. Tenslotte bevindt zich in de kerkzaal nog een los katheder in de kleuren van de preekstoel.

Gebruikte bronnen

1. Hans Willem Bakx, Jan Frederik Staal. 1879-1940. De wil van het gebouw en de wil van de tijd (BONAS 2015).

Links

1. https://rijksmonumenten.nl/monument/524234/doopsgezinde-kerk-vermaningnr-55-met-voormalige-kosterswoning-nr-53/aalsmeer/

Professionele of persoonlijke band met dit voorwerp

Ik was verrast over de schoonheid van het interieur, vooral de kleurenrijkdom. Hartelijk dank aan de koster voor het openstellen van het gebouw en de rondleiding.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen.
Mijn Amsterdamse Schoolfoto's worden gebruikt in tijdschriften, brochures, boeken en bij tentoonstellingen. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vrijwel dagelijks: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit voorwerp.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.