Introductie

Woningen van La Croix, gebouwd door Rochdale en gerenoveerd in 2013.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Woonblok Van Effenstraat-Bellamystraat, Amsterdam
Adres(sen) Van Effenstraat 1-5 en Belamystraat 117-123
Postcode(s) 1053 BT
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Rochdale
Oorspronkelijke functie Etagewoningen / appartementen
Betrokken architect(en) G. F. La Croix
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1917 - 1918
Huidige eigenaar Rochdale
Huidige functie Etagewoningen / appartementen
Soort monument Gemeentelijk monument
Monumentnummer 224006

Achtergrond

In deze buurt waar meer woningwetwoningen staan, vormt dit complex een opvallend geheel omdat aan de afwerking en versiering meer aandacht is besteed. La Croix is een typische Amsterdamse Schoolarchitect maar staat wat in de schaduw van bekendere tijdgenoten als de Klerk en Kramer. Het oeuvre van La Croix is beperkt geweest – ook omdat hij niet oud is geworden – maar wat hij in Amsterdam heeft gebouwd zijn tot op heden bekende en bijzonder fraai afgewerkte gebouwen. Zo staat in Oud-Zuid het voormalige Scheepvaartmuseum in de Cornelis Schuytstraat, waar nu Christie's zetelt, met daar tegenover een woningcomplex. Beide zijn nu Rijksmonumenten. Verder is bekend het houten huisje gebouwd voor J.G. Koppe's Scheepsagentuur (later bekend als het Naco-huisje) aan het IJ achter het Centraal Station en dat nu wegens werkzaamheden tijdelijk elders is opgeslagen. La Croix' werk is wat minder plastisch dan van zijn tijdgenoten, hij werkte meer in het platte vlak met decoratieve elementen.

Exterieur

Dit complex woningwetwoningen bevat 23 woningen en op de hoek was er oorspronkelijk een winkel. Deze woningen aan de Van Effenstraat zijn anders uitgevoerd dan de oorspronkelijke bouwtekeningen aangaven. La Croix paste graag een grote geknikte kap toe, maar dat is bij de uitvoering geschrapt. In plaats daarvan is de gevel veel verticaler, de ramen van de zitkamers springen wat naar voren en lopen ver door omhoog naar een topgevel met hijsbalk. Tussen de hoge gevels met hijsbalk liggen bakstenen balustrades, die de pannen voor een deel aan het oog onttrekken. De gevels zijn zeer systematisch ingedeeld, onder de hijsbalken liggen de woonkamers, de ramen van de slaapkamers zijn ernaast en iets kleiner. Aan de ander kant van de woonkamers (boven de voordeuren) zijn de zeer kleine ramen van het trappenhuis te herkennen. De hoek van het complex vormt een soort toren met houten bekleding met op de hoogste etage de vermelding 'anno 1918' in smeedijzeren letters in een verticale geleding.

Recente ontwikkelingen

In 2013 zijn de woningen door Rochdale in- en uitwendig gerenoveerd, waarbij met respect voor het oorspronkelijk ontwerp de balustrades tussen de geveltoppen zijn hersteld en de hijsbalken en bloembakken zijn gehandhaafd. De winkel werd bij een woning getrokken. Het werden geen huurhuizen meer, maar koopwoningen.

Gebruikte bronnen

1. Radboud van Beekum, La Croix, Amsterdamse Schoolarchitect (Stichting Bonas, 2008).

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Ik vind de torenachtige hoek interessant met de smeedijzeren letters van het bouwjaar. Dit laatste vind je ook terug bij een ander woningblok van La Croix in de Corn. Schuytstraat in Amsterdam-Zuid.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.