Introductie

De architect Rutgers verwierf niet alleen bekendheid om zijn talrijke ontwerpen voor woningcomplexen, maar ook om zijn eveneens talrijke ontwerpen voor villa's.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Villa Churchill-laan 223, Amsterdam
Adres(sen) Churchill-laan 223
Postcode(s) 1078 ED
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerenoveerd
Oorspronkelijke opdrachtgever A. Haupt
Oorspronkelijke functie Woonhuis (vrijstaand)
Betrokken architect(en) Gerrit Jan Rutgers
Andere betrokken kunstenaars Marinus Vreugde
Aanvang en oplevering 1929 - 1930
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar
Huidige functie
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 1021245

Achtergrond

Misschien wel één van de mooiste villa's in Amsterdam en zeker één van de mooiste die door Rutgers is gebouwd. De villa ligt naast brug 420 met de beroemde beelden van Hildo Krop van een jongen met konijnen en een meisje met eekhoorns. Schuin ertegenover staat Krops al even bekende beeld van een sterk meisje dat een paard optilt. De woonoppervlakte is enorm, maar liefst 650 vierkante meter verdeeld over 17 kamers.

De villa is in 1929-1930 in opdracht van A. Haupt tot stand gekomen op een perceel op de hoek van de Churchill-laan (vroeger de Zuider Amstellaan), de Boerenwetering en de Haringvlietstraat. In de Haringvlietstraat liggen nog een aantal (geschakelde) villa's van Rutgers uit dezelfde tijd. Deze zijn vergelijkbaar in stijl maar geen ervan ligt zo prominent. De gevel aan de westzijde grenst onmiddellijk aan het water, wat in Amsterdam zeldzaam is. Aan de oost- en zuidzijde bevindt zich de tuin omgeven door een eenvoudige tuinmuur. In de tuin staat een prachtig beeld van een vrouw met een lotusbloem, waarvan de toeschrijving wisselt. Theo Vos wordt genoemd maar het meest waarschijnlijk is Marinus Vreugde, zeker als men het vergelijkt met het beeld dat Vreugde heeft ontworpen voor de hal van Het Nieuwe Huis.

Exterieur

Monumentenzorg geeft de volgende omschrijving van de villa: "Op een samengesteld T-vormig grondplan tot stand gekomen en volledig onderkelderde villa met twee bouwlagen en een kapverdieping. Het geheel wordt gedekt door een samenstel van zadeldaken met rode rechtsdekkende pannen. Hoge kap met steile en aan de dakvoet uitzwenkende schilden en met aan de oost- en westzijde een ingestoken kap en aan de noordzijde een tegen de gevel geplaatste lagere kap over de hoofdtoegang van het woonhuis en garage. Witgeschilderde boeidelen en als boegspriet uitkragend houten accent in de geveltoppen. Hoge gemetselde schoorsteen links van de westelijke topgevel en gedrongen schoorsteen op de noklijn. Uitkragende houten en geprofileerde gootlijst met beschot. Dakkapellen met kroonlijst en dubbele openslaande draairamen met zesruits roedenverdeling.

Gevels van donkerrode baksteen. Aan de noordzijde een hoge en een lage topgevel met entree en met siermetselwerk afgewisseld met kleine blauwe en witte geglazuurde tegels en met houten beschot in de puntvormige toppen. Vensters met meerruits roedenverdeling. De noordelijke uitbouw bevat openslaande garagedeuren met smalle en hoge lichten en hoofdtoegang onder luifel van dakschild op gemetselde pijlers. Witgepleisterd fries ter hoogte van de gootlijst. Verder een enkel klein venster. Aan de oostzijde bevindt zich de ingestoken vleugel met geveltop als omschreven. De gevels op de begane grond hebben gekoppelde achtruits gelede vensters met lage bovenlichten. Ook openslaande tuindeuren en gemetselde muur met dekplaat en sokkel met natuurstenen beeld van vrouwenfiguur. Keukendeur met halfronde bovenzijde.

Op de verdieping direct onder de gootlijst geplaatste vensters met vierkante negenruits ramen en met afgeschuinde benedendorpel. Onder de oostelijke topgevel een loggia met gekoppelde gemetselde pijlers met bandwerk en natuurstenen basement en kapiteel. Aan deze gevel verder een vlaggenmasthouder. Aan de westzijde een vanaf het water van de Boerenwetering opgaande gevel op hoge sokkel in lichtbruine baksteen. Deze zone zet zich als kademuur en tuinmuur aan de zuidzijde voort. Centraal een loggia boven breed en laag kelderraam. De loggia heeft verder een driezijdig uitgebouwd en ondiep balkon met gemetselde borstwering tussen witgepleisterde banden en zesruits venster en gelede toegangsdeur. Smal, langgerekt venster boven de loggia ter verlichting van het trappenhuis. Gekoppelde negenruits vensters onder de gootlijst en breed geleed venster op de begane grond.

Aan de zuidzijde een hoge topgevel als omschreven en een serre op de begane grond onder plat dak met eenvoudig boeideel. Vensters met negenruits ramen onder de gootlijst. Om de tuin loopt een eenvoudige gemetselde tuinmuur.

Monumentenzorg geeft de volgende waardering aan de villa. Uit 1929-1930 daterende villa met bijbehorend beeldhouwwerk van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als representatief en uitwendig gaaf bewaard voorbeeld van een rijk gedetailleerd woonhuis in late Amsterdamse School-trant. Tevens van belang in het oeuvre van de architect G.J. Rutgers. Tevens van belang wegens stedenbouwkundige waarde en markante situering aan de Boerenwetering bij het Muzenplein.

Interieur

Op wat glas in lood na lijkt er van het oorspronkelijke interieur niets meer over.

Recente ontwikkelingen

De villa was in gebruik als kantoor en is in 2015 in de verkoop gekomen. De vraagprijs was € 2.995.000 k.k. Het pand is zowel binnen als buiten volledig onder handen genomen.

Links

1. http://drimble.nl/monument/amsterdam/30135/churchilllaan-223.html

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Voor mij één van de mooiste villa's van Amsterdam. Als je eromheen loopt zie je onnoemelijk veel mooie details.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.