Introductie

Villa van de hand van architect Aart Nieuwpoort, die zich duidelijk heeft laten beïnvloeden door de architectuur van Park Meerwijk.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Villa Albrechtplein 43, Sliedrecht
Adres(sen) Albrechtplein 43
Postcode(s) 3361 VE
Plaats (provincie) Sliedrecht (Zuid-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerestaureerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Particuliere opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Villa of geschakelde villawoning
Betrokken architect(en) Aart Nieuwpoort
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1928 - 1928
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar
Huidige functie Villa of geschakelde villawoning
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

In zijn biografie over Aart Nieuwpoort beschrijft Kees Rouw dat de bevolking van het dijkdorp Sliedrecht, één van de zogenaamde Drechtsteden aan de Beneden-Merwede, aan het begin van de twintigste eeuw in korte tijd groeide van tienduizend naar dertienduizend inwoners. Er vonden veel bouwactiviteiten plaats, waaronder de bouw van een nieuw gemeentehuis, arbeiderswijken voor drie woningbouwverenigingen (onder meer door Zeeger Gulden en Melle Geldmaker uit Amsterdam, bedrijfspanden en veel particuliere woningen. Het ging om buitendijkse uitbreidingen.

Het nieuwe Sliedrecht werd het werkterrein voor de architect Aart Nieuwpoort, geboren in Sliedrecht in 1899, die volgens Rouw "slim en voortvarend de moderne architectuur in Sliedrecht introduceerde." Zijn werk zou zich afspelen tussen de uitersten van De Dageraad in Amsterdam en de Van Nelle-fabriek in Rotterdam. Het door Rouw als "kameleontisch" getypeerde oeuvre van Nieuwpoort werd aanvankelijk sterk beïnvloed door de Amsterdamse School. Vrijstaande landhuizen en woonhuizen van zijn hand roepen vooral associaties op met de woningen van Park Meerwijk in Bergen NH.

Exterieur

Details van de woningen in Park Meerwijk - rieten daken, hoog opgaande schoorstenen, houten kolommen, accenten op de hoeken, geteerde houten gevelbekleding - zien we in ingetogen vorm terug in het werk van Nieuwpoort en misschien nergens beter dan in de villa met inpandige garage die hij in 1928 ontwierp voor civiel ingenieur Tys Volker Prins op de hoek van het Albrechtplein en de Adriaan Volkersingel in Sliedrecht. Er is sprake van donkere, horizontale gepotdekselde houten delen op een basement van metselwerk en pleisterwerk en een rieten kap, die de woning als een deken toedekt, met hier en daar een dakkapel.

Voor het huis van Volker Prins koos Nieuwpoort een combinatie van landelijkheid en stoerheid. Daar hoorde een simpele hoofdvorm bij: aan twee zijden zocht Nieuwpoort het contact met de rivier - wat mogelijk was doordat de villa op een hoek was gesitueerd. Verfijning bracht hij aan door de golvende detaillering van randen van de houten gevelbekleding en de consoles.

Interieur

Het interieur is volledig gemoderniseerd met inbegrip van een zwembad en een sauna. Van het oorspronkelijke interieur, met onder meer glas in lood ramen, is zo goed als niets meer over.

Recente ontwikkelingen

In 2007/2008 is de villa aan een ingrijpende opknapbeurt onderworpen, met behoud van de uitstraling van de villa zijn veel kozijnen vernieuwd, dakkapellen geplaatst en nagenoeg alle kozijnen voorzien van dubbelglas.

Gebruikte bronnen

1. Kees Rouw, Het architectonische talent van Aart Nieuwpoort 1899-1947 (Sliedrecht, 2009).

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Deze villa viel mij op door de gelijkenis met werken van Blaauw in Bergen NH. Ik kende Aart Nieuwpoort helemaal niet. Over deze architect blijkt al in 2009 een zeer interessant en mooi geïllustreerd boek te zijn verschenen.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.