Introductie

Een huis met een opmerkelijke rieten kap. Maar van wie is dit ontwerp nou eigenlijk: Sevenhuijsen of Bartels?

Specificaties

Officiële of officieuze naam Van Tuyllweg 21, Velsen-Zuid
Adres(sen) Van Tuyllweg 21
Postcode(s) 1981 CL
Plaats (provincie) Velsen-Zuid (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat
Oorspronkelijke opdrachtgever Particuliere opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Villa of geschakelde villawoning
Betrokken architect(en) A.M.J. Sevenhuijsen, Christiaan Bartels
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1929
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar
Huidige functie Villa of geschakelde villawoning
Soort monument Gemeentelijk monument
Monumentnummer

Achtergrond

Op 28 juni 1929 was op pagina 10 van het Haarlem’s Dagblad te lezen dat bouwvergunning was verleend “aan de heer N.W. van Nifterick te Driehuis, tot het bouwen van een woonhuis met garage aan de Van Tuyllweg te Velsen”. Het ontwerp aan de rand van Park Velserbeek was van architect A.M.J. Sevenhuijsen uit Haarlem, althans volgens het monumentenregister van Velsen. In Het Bouwbedrijf van 13 februari 1931 staat de woning namelijk afgebeeld als “Landhuis de Drie Gebroeders’ “ en wordt zij toegeschreven aan architect Christiaan Bartels. Deze was ook in Velsen werkzaam en in het Park Velserbeek, op een paar honderd meter afstand van de Van Tuyllweg, staat één van zijn bekendste scheppingen: de muziektent. Nader onderzoek is dus nog gewenst.

Exterieur

De woning is afgestemd op de situering op de hoek van de Van Tuyllweg en de Minister Lelylaan. Het monumentenregister schrijft: “Vanaf deze hoek oogt het woonhuis als een min of meer vierkante woning onder een tentdak, met een schoorsteen op de nok en op iedere zichtbare hoek een verticaal doorlopend dakschild. In realiteit heeft het woonhuis een rechthoekige plattegrond. Achter het ‘tentdak’ wordt het dak doorgezet, lager dan aan de voorzijde en gedekt met nokpannen.”

Verder wordt gesproken van “een rieten kap met vier opmerkelijke verticaal langs de gevel doorlopende dakschilden. Kenmerkend zijn voorts de ingangspartij, het vele glas in lood en het houtwerk aan de gevel. (…) Veel van de oorspronkelijke detaillering, zoals de deur en de glas-in-loodramen links daarvan, is redelijk bewaard gebleven. De overige ramen echter zijn merendeels niet oorspronkelijk. De rechterzijgevel is verbouwd; het balkon boven de garage is daarbij veranderd in een vertrek. De verbouwing is in stijl uitgevoerd, compleet met karakteristieke gepotdekselde planken." Het register ziet het woonhuis als “een goed en representatief voorbeeld van een woonhuis in de stijl van de Amsterdamse School naar een ontwerp van een architect met landelijke bekendheid.”

Gebruikte bronnen

1. 'Holländische Architekten der Gegenwart.' In: Het Bouwbedrijf, 13 februari 1931, blz 59.

Links

1. https://nha.courant.nu/issue/HD/1929-06-28/edition/0/page/10
2. https://www.velsen.nl/vrije-tijd/cultuur/monumenten/monumenten-velsenzuid/van-tuyllweg-21-1

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Deze bijzondere villa stond op mijn lijstje bij een bezoek aan Driehuis en Velsen. Ik had gelezen dat het een ontwerp van Bartels was en was dus verbaasd de naam van Sevenhuijsen ook tegen te komen. Men houdt hier wel van rieten kappen. Het buurhuis aan de Minister Lelylaan heeft een rieten kap die bijna even imposant is.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.