Introductie

Twee twee onder éénkappers. Een bijzonder ensemble in Amstelveen in rustieke stijl.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Twee dubbele woonhuizen Amstelveen
Adres(sen) Amsterdamseweg 60 t/m 66 60
Postcode(s) 1182 HE
Plaats (provincie) Amstelveen (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Onbekend
Oorspronkelijke functie Villa of geschakelde villawoning
Betrokken architect(en) Arnold Ingwersen
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1928
Huidige eigenaar Meerdere particuliere eigenaren
Huidige functie Villa of geschakelde villawoning
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 524290

Achtergrond

Vier woningen vormen in feite één woonblok bestaande uit twee dubbele woonhuizen die gespiegeld t.o.v. elkaar zijn en verbonden zijn met een dubbele garage. De woningen liggen aan de Amsterdamseweg en kijken aan de achterkant uit op het Broersepark dat in 1927 net gerealiseerd was. Het complex is tamelijk gaaf bewaard gebleven en ligt in een karakteristiek groen deel van de stad op de grens van een park en een doorgaande weg. Het is tevens representatief voor het werk van de architect.

Exterieur

De woningen hebben twee bouwlagen voorzien van een rieten kap met overhangende schilden. Opvallend zijn de twee grote en hoge schoorstenen die van de basis af oprijzen en elk voorzien zijn van een gestileerde bliksemafleider. Een ander opvallend detail zijn – zeker voor Amstelveen – de twee hijsbalken (met krul) welke op de beide kopse einden van het complex staan.

De gevelindeling van elk dubbel woonhuis is asymmetrisch, maar interessant is dat de dubbele woonhuizen samen wel één symmetrisch geheel vormen. De dubbele woonhuizen zijn gespiegeld van elkaar, waarbij het spiegelvlak als het ware ligt in de scheidingswand tussen de dubbele garages. De garagedeuren zijn gescheiden door zandstenen pilasters. De voortuinen zijn omgeven door lage stenen muurtjes. De buitenmuren van de woningen zijn van rode handvormbaksteen op een plint van machinale bakstenen.

De vensters op zowel de begane grond als de eerste verdieping vormen één lijn, alleen onderbroken op de plaats van de scheidingswanden tussen de woningen. Hier zitten aan de buitenkant schilden met non-figuratieve elementen zoals onder andere cirkelvormige en vierkante motieven (soms met balkjes) die als platen over elkaar heen liggen en aldus een reliëf vormen. De bovenlichten van de vensters op de begane grond zijn grotendeels voorzien van glas in lood, echter op nummer 66 ontbreekt dit. De beide kopwoningen hebben in het trappenhuis een hoog boogvormig venster met veelkleurig glas in lood. Eveneens veelkleurig zijn de vorstpannen in afwisselend rood en zwart die als een lint over de nok van de woningen en garages lopen. De dorpeltegels van de dakkapellen hebben hetzelfde rood-zwarte motief.

Gebruikte bronnen

1. http://www.monumenten.nl/monumenten/524290

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.