Introductie

Dit vrijstaande huis is van de hand van Willem Reitsema, die hier vooral beïnvloed lijkt te zijn door Dudok.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Stationsweg 14, Winsum
Adres(sen) Stationsweg 14
Postcode(s) 9951 BA
Plaats (provincie) Winsum (Groningen)
Land Nederland
Huidige staat Deels uitgebreid of vernieuwd (nieuwbouw)
Oorspronkelijke opdrachtgever Particuliere opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Woonhuis (vrijstaand)
Betrokken architect(en) Willem Reitsema Tzn
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1935
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar
Huidige functie Woonhuis (vrijstaand)
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

Willem Reitsema Tzn ontwierp dit vrijstaande woonhuis in 1935 voor een particuliere opdrachtgever. Reitsema's werk toont afwisselend invloeden van Frank Lloyd Wright, Dudok, de Amsterdamse School en het Nieuw Bouwen. Na de oorlog volgde hij meer de vormentaal van de Delftse School. In de periode 1935-1937 werd de invloed van de sterk kubistische architectuur van Dudok goed zichtbaar. Reitsema ontwierp toen een aantal woonhuizen in deze stijl in Leens, Zuidhorn, Niekerk en Winsum, waaronder dit pand aan de Stationsweg en drie panden aan de C.F. van Sytzamastraat. Opvallend in dit geval is echter ook de overeenkomst met de villa die collega Egbert Reitsma in 1931 twee huizen verderop aan de Stationsweg 18 ontwierp, hoewel dat pand aanzienlijk groter en hoger is. In een straat met panden met onder meer Jugendstil kenmerken vallen beide panden nog altijd op door hun moderne uitstraling.

Exterieur

Het gaat om een blokvormig pand met platte daken, opgetrokken van gele baksteen met onderdelen van gesinterde paarsrode baksteen. Kenmerkend voor Reitsema is de behandeling van een deel van de gevel met gesinterde baksteen om hieraan een expressieve werking te geven. Fennema schrijft hierover: "De stijlen van donkere baksteen tussen de kleine raampjes op de eerste verdieping, die een contrast vormen met de gele bakstenen, geven de gevel een bijzondere levendigheid." (Fennema, blz 88). Fennema situeert het pand overigens aan de Stationsstraat in Winsum, hoewel op andere plaatsen sprake is van de juiste aanduiding Stationsweg.

Interieur

Van het oorspronkelijke interieur rest niet veel meer, maar bijzonder mooi zijn de glas-in-lood ramen op de eerste verdieping van het trappenhuis. Ze zijn al meerdere malen door Norma van der Horst gefotografeerd en ook in het boek van Fennema te vinden (fotografie Klaas Wildeman). Het is niet duidelijk of het ontwerp ook van Reitsema is. Het boek Pronkjuwelen van baksteen ziet ze als "een unieke combinatie van elementen die we bij Ploegkunstenaars als Jan van der Zee en Wobbe Alkema , maar ook bij de Stijl, bij Van Doesburg en zelfs Mondriaan tegenkomen." (Van der Horst, blz 226)

Recente ontwikkelingen

Aan de achterzijde is het pand met laagbouw uitgebreid. In 2017 is het van eigenaar gewisseld.

Gebruikte bronnen

1. Bertus Fennema en Annelike Brinkman, Willem Reitsema Tzn. Architect op het Hogeland (Uitgeverij Noordboek 2008).
2. Norma van der Horst, Pronkjuwelen van Baksteen. Amsterdamse School in Groningen (Boekwerk & partners 2017).
3. Anja Reenders en Cees Stolk, Versteende Welvaart. Amsterdamse School op het Groninger Hoogeland (Uitgeverij Noordboek 2008).

Links

1. http://www.bruintjesenkeurentjes.nl/

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Naar mijn mening een van de mooiste panden uit het interbellum in Winsum. Het is interessant het te vergelijken met het pand van Reitsma in dezelfde straat. Met dank aan makelaarskantoor Bruintjes en Keurentjes voor het beschikbaar stellen van foto's.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.