Introductie

Een van de woningbouwprojecten - met de sfeer van een tuindorp - van Bureau Gulden en Geldmaker in Maastricht.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Schildersplein e.o., Maastricht
Adres(sen) Schildersplein, Karel de Vogelstraat, Albertiplein, Antonius Bieleveltstraat
Postcode(s) 6221
Plaats (provincie) Maastricht (Limburg)
Land Nederland
Huidige staat
Oorspronkelijke opdrachtgever Woningbouwvereniging Beter Wonen
Oorspronkelijke functie Rijtjeshuizen (arbeiderswoningen)
Betrokken architect(en) Zeeger Gulden, Melle Geldmaker
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1920 - 1921
Huidige eigenaar
Huidige functie Rijtjeshuizen (arbeiderswoningen)
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer rijksmonument no's: 506898/ 506899/ 506900/ 506901/ 506903/ 506904/ 506905/ 506906/ 506907/ 506908/ 506909/ 506910/ 506911/ 506912/ 506913/ 506914/ 506915

Achtergrond

Het geheel is als één project ontworpen en gebouwd door de Amsterdamse architecten Gulden en Geldmaker in opdracht van de socialistische Woningbouwvereniging Beter Wonen.

Exterieur

Deze 58 arbeiderswoningen liggen achter de middenstandswoningen van de Francisus Romanusweg. Ze liggen aan pleintjes (eigenlijk hofjes) die met korte straatjes met elkaar verbonden zijn. Het geheel ademt – ook nu nog - de sfeer van een tuindorp.

Het Schildersplein is verbonden met de Franciscus Romanusweg middels een poortgebouw; deze wijze van bouwen is ook te vinden bij andere Amsterdamse School projecten, bijvoorbeeld in Amsterdam. Het beste is de stijl te omschrijven als een versoberde (goedkope) variant van de Amsterdamse School.

Qua bouwtrant lijken de woningen veel op elkaar, maar er zijn wel verschillende typen te onderscheiden. De woningen hebben allemaal één bouwlaag met een zolderverdieping voorzien van dakkapellen. Sommige huizen zijn gegroepeerd als twee woningen onder één kap, andere zijn meer in een rijtje gebouwd, al dan niet voorzien met topgevels. De oorspronkelijke roedeverdeling van de vensters is bij alle woningen verdwenen. Ook de hoge schoorstenen op de zijdakschilden zijn vrijwel allemaal gesloopt.

Hoewel de woningen niet uitzonderlijk gaaf meer zijn, is het geheel van grote waarde als sociaal-typologische ontwikkeling en het aanzien van een wijk, mede gezien in de ontwikkeling van de stad.

Recente ontwikkelingen

De woningen zijn grondig gerenoveerd in 1987.

Links

1. https://www.monumenten.nl/monument/45277
2. https://www.monumenten.nl/monument/45278
3. https://www.monumenten.nl/monument/45279
4. https://www.monumenten.nl/monument/45280
5. https://www.monumenten.nl/monument/45282
6. https://www.monumenten.nl/monument/45283
7. https://www.monumenten.nl/monument/45284
8. https://www.monumenten.nl/monument/45285
9. https://www.monumenten.nl/monument/45286
10. https://www.monumenten.nl/monument/45287
11. https://www.monumenten.nl/monument/45288
12. https://www.monumenten.nl/monument/45289
13. https://www.monumenten.nl/monument/45290
14. https://www.monumenten.nl/monument/45291
15. https://www.monumenten.nl/monument/45292
16. https://www.monumenten.nl/monument/45293
17. https://www.monumenten.nl/monument/45294

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Geen speciale band, maar als beroepsfotograaf altijd interesse in architectuur en de Amsterdamse School in het bijzonder.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.