Introductie

In het voormalige kerkgebouw van Beckman en Kooi zitten glas-in-loodramen van Kees Kuiler.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Raphaëlkerk (vm), Amsterdam
Adres(sen) Raphaëlplein 27
Postcode(s) 1077 PX
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels uitgebreid of vernieuwd (nieuwbouw)
Oorspronkelijke opdrachtgever Gereformeerde kerk
Oorspronkelijke functie Kerk
Betrokken architect(en) S.Beckman, M. Kooi
Andere betrokken kunstenaars Kees Kuiler
Aanvang en oplevering 1928 - 1930
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar
Huidige functie
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

Dit voormalige kerkgebouw met bijbehorende zalen en kosterswoning ligt aan een mooi besloten plein met bomen en een grasveld in de Amsterdamse Apollobuurt. Rondom staan huizen van de hand van Brouwer uit 1932-1934, die alleen in de verte nog aan de Amsterdamse School herinneren. Dit is ook met de kerk het geval. Reliwiki noemt het een "interessante interbellumkerk". De onversierde zijmuren met grote verticale stalen kozijnen zijn tot het essentiële terug gebracht en het dak staat zonder noemenswaardige dakgoot op de muren. Eigenlijk een heel modern gebouw voor die tijd. Alleen de puntvormige ingangspartij die in het klein het model van de kerk herhaalt, heeft enkele strakke versieringen. Twee stenen herinneren aan de oorspronkelijke bestemming als kerk. Op de ene steen stond ooit "Gereformeerde kerk", maar dit is weggehakt. Een merkwaardig gezicht. Op de andere steen staat "Anno Domini 1929/30". Op het dak van de kerk staat een torentje met kopergroene bekleding dat herinnert aan het torentje op Huize Lydia aan het Roelof Hartplein.

Het gebouw is buiten gebruik als kerk sinds 1996, toen deze Gereformeerde Kerk in het kader van Samen Op Weg verder ging met de Nederlands Hervormde Willem de Zwijgerkerk. Ondanks de nieuwe bestemming die het gebouw heeft gevonden is het exterieur vrijwel geheel intact gebleven.

De voormalige pastorie aan de achterzijde van de kerk, Raphaëlplein 37, is in dezelfde stijl opgetrokken en gesitueerd in een apart blok. Het huis heeft een eigen tuin en werd in 2014 te koop aangeboden.

Interieur

Het interieur is na het sluiten van de kerk door architect Witteveen verbouwd tot een kantoorruimte en locaties die verhuurd kunnen worden, echter zonder dat hierdoor de bijzondere ruimtewerking van de kerk verloren is gegaan. De verschillende nieuwe ruimtes in de grote ruimte zijn opgetrokken uit glas, hout en zwart staal. Eventueel kunnen alle verbouwingen ongedaan gemaakt worden. De prachtige figuratieve glas-in-loodramen zijn behouden en gerestaureerd. Het gaat om in totaal tien ramen met gelijke voorstelling. Hoewel ze niet zijn gesigneerd is het niet moeilijk om hier het handschrift van Kees Kuiler in te herkennen, de kunstenaar die binnen een straal van een kilometer parels van glas in lood heeft achtergelaten, te weten Kruywijks Willem de Zwijgerkerk en Aeneas Mackayschool. Het bijzondere van deze ramen is dat zij ook van buiten heel mooi om te zien zijn. In de voormalige pastorie is verder sprake van tenminste één glas in lood raam in een stijl die aansluit op de Amsterdamse School, zie afbeelding.

Links

1. http://sothebysrealty.nl
2. http://meetables.nl/locaties/7/kerk-zen#algemeen
3. http://www.reliwiki.nl
4. http://www.dichtbij.nl/amsterdam/regionaal-nieuws/artikel/3651826/erfgoed-te-koop-raphaelplein-37.aspx
5. http://www.mare-research.nl/nl/home.html

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Hoewel niet of nauwelijks Amsterdamse School, voegt deze voormalige kerk zich naadloos in het mooie ensemble van het Raphaëlplein. Ik wilde het vooral opnemen vanwege het glas in lood van Kees Kuiler, die ook voor een aantal gebouwen van Kruyswijk het glas in lood heeft ontworpen. Het torentje is verbonden met Boterenbroods Huize Lydia. Verder is het prachtig om te zien dat voor het gebouw een zinvolle bestemming kon worden gevonden.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.