Introductie

Tegen de annexatiedrift van Amsterdam liet burgemeester Colijn van Nieuwer-Amstel (nu Amstelveen) een rijtjesvillawijk bouwen met J.C. Brandt jr als architect.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Randwijck, Amstelveen
Adres(sen) Catharina van Clevepark 29
Postcode(s) 1181 AR
Plaats (provincie) Amstelveen (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Commerciële opdrachtgever, Gemeente Nieuwer Amstel ( Amstelveen)
Oorspronkelijke functie Rijtjeshuizen
Betrokken architect(en) J.C. Brandt jr.
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1925 - 1927
Huidige eigenaar Meerdere particuliere eigenaren
Huidige functie Rijtjeshuizen
Soort monument
Monumentnummer

Achtergrond

Deze wijk is in de twintiger jaren van de vorige eeuw gebouwd toen Arie Colijn burgemeester was van Amstelveen, toentertijd nog Nieuwer-Amstel geheten. Het had weinig gescheeld of ook deze wijk was Amsterdams grondgebied geworden. Immers, al eerder had Amsterdam grote delen van Nieuwer Amstel opgeslokt. Colijn stopte de annexatiedrift van Amsterdam en liet hier – op de grens met Amsterdam, gelegen aan de Kalfjeslaan - een nieuwe woonwijk bouwen door de aannemersgroep N.V. Bouwmaatschappij Randwijck. De opdracht werd in de jaren 1924-25 verleend. De gedachte ging uit van het tuindorpconcept: een wijk opgedeeld in kleine buurten met winkels op de hoeken. Eengezinshuizen vaak aan korte straten met voor- en achtertuinen en ook veel openbaar groen.

Exterieur

In deze wijk wemelt het van de Amsterdamse School-kenmerken. Als centrale as loopt door deze wijk het Catharina van Clevepark, een brede en lange laan met sierwater in het midden. De huizen aan deze laan vormen meestal lange gevelrijen onderbroken door poortjes die als toegang dienen tot de achtertuinen. De hoekwoningen hebben karakteristieke vijfkantige erkers welke de hoeken als het ware verzachten en afronden.

De huizen hebben zadeldaken en sommige hebben hoge schoorstenen die in een gevel liggen en vanaf de basis zichtbaar zijn. Verder hebben de gevels vaak decoratief houtwerk en de vensters hebben, of beter gezegd hadden veelal ladderramen. Soms zijn deze ladderramen later weer terug gerestaureerd en in dubbel glas uitgevoerd. Hier en daar zijn nog losstaande garages te vinden die de oorspronkelijke boogramen hebben.

De pleintjes hoge Italiaanse populieren en deze bomen staan vaak ook aan de ingangen van de wijk als een soort poort. Kenmerkend zijn verder de muurtjes die de voortuinen omlijsten. De laatste jaren gaan steeds meer huiseigenaren er toe over hun gevel te reinigen waardoor het oorspronkelijke geel van de bakstenen terugkomt. Verdere bijzonderheden zijn in de bijschriften van de foto's te vinden.

Recente ontwikkelingen

In 1994 zijn de woningen geïsoleerd tegen geluid i.v.m. Schiphol. Daarom zijn de roosters in de gevels bedekt met bruine kapjes.

Gebruikte bronnen

1. Rapport afdeling Monumenten Gemeente Amstelveen.
2. Wijkwandeling Randwijck IVN-Gemeente Amstelveen.

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

De artikelen en de foto's zijn gemaakt door Paul Paris. Hij is professioneel fotograaf en publicist en heeft veel Nederlandse gebouwen van de Amsterdamse School gefotografeerd. Paul Paris woont in een aangrenzende wijk.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.