Introductie

Blok 6 van Piet Kramer in Plan West.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Postjeskade-Hoofdweg oneven zijde, blok 6
Adres(sen) Hoofdweg - Postjeskade - Postjesweg 135III
Postcode(s) 1057 CN
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerenoveerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Heere van der Schaar
Oorspronkelijke functie Etagewoningen / winkels
Betrokken architect(en) Piet Kramer, Melle Geldmaker, Zeeger Gulden
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1923 - 1924
Huidige eigenaar onbekend
Huidige functie Gemengde bestemming: woningen en winkels/bedrijfsruimtes
Soort monument
Monumentnummer

Achtergrond

Het gaat hier om blok 6 van Plan West, het kleinste blok van Kramer aan de Hoofdweg. Het strekt zich uit van de Postjeskade via de Hoofdweg (oneven zijde) naar de Postjesweg.

Kramer heeft meegewerkt aan de eerste etappe van Plan West. Zijn vijf in grootte verschillende blokken bevatten gedeeltelijk woningen voor Van der Schaar, gedeeltelijk woningen voor een vereniging van kleinere bouwondernemers. De plannen van Kramer ontstonden tussen december 1923 en december 1924. De eerste bouwfase was gereed in 1924. Kramer ontwierp alleen de straatwanden. Het architectenbureau Gulden en Geldmaker werd belast met de aanpassingen van de plattegronden aan de gebouwvormen en met de achtergevels.

Kramers blokken lagen aan de belangrijke kruising Postjesweg/Hoofdweg. De Postjesweg verbond deze wijk via de bestaande westelijke stadsuitbreidingen (Kinkerstraat) met het centrum van Amsterdam. De Hoofdweg was de voornaamste ontsluitingsstraat in de noord-zuidverbinding. De blokken verheffen zich op alle vier de hoekpunten van de kruising Postjesweg/Hoofdweg en strekken zich uit in alle vier de richtingen, waarbij de blokken aan beide zijden van de Hoofdweg een zeer grote lengte hebben. De onderste twee bouwlagen van de hoeken waren bestemd voor winkels.

Exterieur

Bij het zoeken naar een kunstzinnige oplossing stond Kramer slechts de dunne huid van de bakstenen gevel ter beschikking. Zijn mogelijkheden beperkten zich tot ritmische en plastische accenten en tot de kleurstelling. Hij legde de nadruk op de blokstructuur, de aaneenrijging van gelijksoortige woningen, en rangschikte de kozijnen in horizontale banden. De banden werden zijn werkzaamste en tevens eerlijkste architectonische middel. De stralend witte kozijnen en het oranjekleurige metselwerk fleurden de wijk op en gaven deze een frisse aanblik.

Blok 6 staat een beetje op zichzelf en heeft als het ware één duidelijk gezicht. Het heeft drie verdiepingen kenmerkt zich door drie horizontale banden van kozijnen die op de afgeronde hoeken uit de gevel steken. In tegenstelling tot de andere blokken van Kramer hier geen geprononceerde hoekpartijen. Heel fraai zijn de hijsbalken.

Interieur

Kramer ontwierp alleen de gevels.

Recente ontwikkelingen

Delen van het blok, met name aan de zijde van de kade, zijn recent gerenoveerd. De gevel benadert nu weer de oorspronkelijke gevel.

Gebruikte bronnen

1. Bernard Kohlenbach, Pieter Lodewijk Kramer, Architect van de Amsterdamse School 1881-1961 (Naarden , 1994).

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Een minder bekend blok van Kramer, dat zelden wordt afgebeeld maar opvalt door zijn eenvoud en strakheid. De hijsbalken zijn prachtig! De gerenoveerde delen zien er schitterend uit.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.